Vés al contingut

Atenció centrada en la persona

Característiques del curs

Adreçat a

Comandaments
Infermeres/ers
TCAIs
Altres aux. i tècnics/ques (LOPS)
Fisioterapeutes
Psicòlegs/ogues clínics/ques
Nutricionistes
Treballadors/es socials
Terapeutes ocupacionals
Professionals no assistencials
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
20h
Competències
Transversal

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Atenció centrada en la persona

Les transformacions que s'han viscut les últimes dècades (l’envelliment de la població i l’augment de la longevitat, la conquesta de drets civils, l’evidència científica generada a partir d'aquests models, etc.) han modificat la nostra societat i les necessitats de les persones, fet que ens porta a definir com a obsoletes algunes de les nostres polítiques actuals. Concretament, fem referència a les polítiques enfocades a les persones grans i en situació de dependència, i que tenen com a objectiu actualitzar els coneixements dels i les professionals i ajudar-los a adquirir aptituds per treballar en consonància amb un model d'atenció integral i centrada en la persona. 

Si es pren la descripció del model AICP (Atenció Integral Centrada en la Persona) com a base, cal entendre que tota incidència en cadascun dels elements genera els impactes que persegueix el model i que li donen sentit. 

La intervenció en les persones dependents i els seus familiars que es proposa a partir del model AICP suposa un canvi en la mentalitat i la forma d'atenció, i cal que els i les professionals el coneguin.

Quan parlem de cures, les diverses actuacions que es realitzin han de tenir en compte la persona usuària, però també les que se n'encarreguen de les cures, tant els familiars com els i les professionals, així com l'entorn on es portin a terme. Són elements interconnectats en una relació indissociable que exigeix cooperació per part de tothom amb l'objectiu d'assolir el major grau de benestar per a totes les parts implicades.

 

Objectius d'aprenentatge
  • Promoure el model d'atenció centrada en la persona en l'àmbit de l'atenció a persones amb dependència.

  • Identificar els aspectes clau d'una bona atenció centrada en la persona en un centre o servei assistencial.

  • Conèixer les eines i els instruments facilitadors de la intervenció personalitzada i orientada a la persona.

 

Contingut
  1. Marc teòric de l’atenció integral centrada en la persona

    • Les dues dimensions del model AICP

    • Les bases del Model AICP

    • Les recomanacions internacionals

  2. Personalització i autonomia. Les persones i els seus drets

    • El concepte d’autonomia i la seva importància en el model AICP

    • La necessitat d’assumir riscos

    • Com promoure autonomia

    • Com promoure independència

  3. La intervenció psicosocial en el marc de l’AICP

    • La relació d’ajuda des del model AICP

    • La participació: agents implicats

  4. Metodologies i eines per a l’aplicació del model AICP

    • El professional de referència

    • La història de vida

    • El Pla Personalitzat d’Atenció i Recolzament al Projecte de Vida

    • Els ambients

  5. La persona, la família, els professionals i la comunitat

    • La valoració geriàtrica integral. Tipologia d’usuaris actual

    • La família

    • Les i els professionals

    • La comunitat

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer realitzar aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caire tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visaulitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats aconseguits.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.