//Update Directiu 2021: Lideratge d’equips en situacions d’estrès
Update Directiu 2021: Lideratge d’equips en situacions d’estrès 2021-03-30T09:34:00+02:00

Project Description

Lideratge d’equips en situacions d’estrès

Microtrajectòria de l’Update directiu 2021

8, 10, 15 i 17 de juny  de 2021, de 14:30 h a 17:30 h.

Quan el camí per davant és incert, les persones acudeixen als i les líders per ajudar-les a obtenir claredat i una esperança sòlida per a un futur millor. Volen a algú amb visió positiva, que tingui confiança per abordar els problemes, però que actuï amb prou coratge per enfrontar veritats incòmodes i admetre el que no saben. A més, la naturalesa humana busca comunitat i seguretat. Les persones amb rol de lideratge poden arribar a subestimar com les necessiten els seus equips. Per abordar aquestes necessitats cal actuar amb una calma deliberada i un optimisme limitat, donant un profund sentit de propòsit i els recursos per fer front als desafiaments que els esperen.

Avui dia ser directiu/iva no implica de manera automàtica ser líder. Cal que el lideratge impregni la funció directiva, i requereix dedicació personal i un entrenament específic i constant per part de qui l’exerceix. El lideratge té dues cares, una és la de l’autolideratge, que no és més que la pròpia capacitat de liderar-se a un/a mateix/a; l’altra cara és la del lideratge cap a les altres persones, és a dir, la capacitat d’impactar en elles i aconseguir que s’impliquin voluntàriament. La segona, difícilment s’aconsegueix si no es dóna la primera.

En aquest sentit, acompanyar l’equip a trobar i reforçar els seus mecanismes de gestió de l’estrès des d’un lloc autèntic i a partir de la pròpia pràctica i experiència és cabdal per facilitar un entorn de treball més amable, humà i emocionalment saludable.

  • Revisar el concepte del lideratge efectiu en entorns VICAH (volatilitat, incertesa, complexitat, ambigüitat i hiperconnectivitat).
  • Analitzar els elements que conformen una situació traumàtica i estressant, el funcionament del sistema nerviós en aquestes situacions i com la resiliència ajuda a superar-les.
  • Conèixer la gestió de l’estrès i aplicar estratègies de cura i autocura per augmentar la resiliència i una millor resposta davant situacions estressants.
  • Revisar eines de lideratge conscient que ajuden a fer un bon acompanyament de l’equip, especialment útils en contextos d’incertesa i situacions d’estrès.
  • Presentar i contrastar el treball elaborat sobre les experiències/bones pràctiques de millora aplicades per facilitar la transferència dels aprenentatges en el lloc de treball.

Persones del sector de la salut amb rol de comandament i direcció que vulguin actualitzar-se sobre els temes matèria del curs.

  • Cada microtrajectòria s’organitza en 4 webinars col·laboratius a partir d’un repte.
  • Al voltant d’elles hi han altres recursos, eines i continguts formatius online complementaris.

Sessió 1: Comprendre per actuar

Objectius d’aprenentatge

  • Revisar el concepte del lideratge efectiu en entorns VICAH (volatilitat, incertesa, complexitat, ambigüitat i hiperconnectivitat).
  • Analitzar els elements que conformen una situació traumàtica i estressant, el funcionament del sistema nerviós en aquestes situacions i com la resiliència ajuda a superar-les.

Continguts clau

  • L’entorn VICAH
  • Què és una persona líder?
  • Liderar suposa …
  • Les 4 intel·ligències
  • Emoció i lideratge
  • Situació traumàtica: definicions
  • Elements de l’experiència traumàtica
  • El sistema nerviós i l’estrès
  • Neuroplasticitat
  • La resiliència com a mecanisme de superació de situacions potencialment traumàtiques o estressants

Sessió 2: Eines de gestió emocional

Objectiu d’aprenentatge

Conèixer la gestió de l’estrès i aplicar estratègies de cura i autocura per augmentar la resiliència i una millor resposta davant situacions estressants.

Continguts clau

  • Què s’entén per estrès?
  • Que és la gestió de l’estrès?
  • Moments en la gestió de l’estrès personal 
  • Recursos per calmar la ment i el cos
  • Fre vagal
  • Respiració conscient
  • Arrelament
  • Atenció plena
  • Autocompassió

Sessió 3: Acompanyar l’equip en els seus processos

Objectiu d’aprenentatge

Revisar eines de lideratge conscient que ajuden a fer un bon acompanyament de l’equip, especialment útils en contextos d’incertesa i situacions d’estrès.

Continguts clau

  • La mirada sistèmica.
  • Creences.
  • Expectatives.
  • Articular i normalitzar.
  • Generar confiança i sintonitzar.
  • Vulnerabilitat i confiança.

Sessió 4: Experiències i bones pràctiques

Objectiu de la sessió

Presentar i contrastar el treball elaborat sobre les experiències/bones pràctiques de millora aplicades per facilitar la transferència dels aprenentatges en el lloc de treball.

Continguts clau

  • Aspectes treballats.
  • Dificultats experimentades.
  • Dubtes sorgits.
  • Solucions aplicades.
  • Conclusions.
  • Beneficis que t’emportes després de tota aquesta experiència d’aprenentatge.

Montserrat Bordas Santacreu

Facilitadora de processos de learnability, canvi i transformació personal y organitzacional. Experta en desenvolupament organitzacional, estratègia i planificació, cultura corporativa i compromís, gestió per competències, desenvolupament de competències personals i professionals basades en la intel·ligència emocional, entrenament orientat a l’èxit tant d’equips com individuals, formació directiva i de gestió. Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Màster Direcció d’Administracions Locals per la Universitat de Barcelona. Postgrau Noves persones per a nous reptes per la Universitat Pompeu Fabra. Certificació Internacional en Systemic Management i Constel·lacions Organitzacionals per Talent Manager i INFOSYON (International Forum for System Constellations in Organizations). Certificació internacional en Instrucció de Kundalini Ioga per KRI (Kundalini Research Institute), AEKY (Asociación Española de Kundalini Yoga) i reconeguda per International Yoga Alliance®. Professora i tutora en el Postgrau de Gestió de Talent a les Organitzacions de la Universitat de Barcelona, en el Postgrau en Direcció i Gestió Públiques de l’EAPC i el Màster en Direcció Pública (MDP) de l’EAPC en col·laboració amb la UOC. Co-fundadora i co-directora de the À company.

185 euros.

Aquesta microtrajectòria es durà a terme el 8, 10, 15 i 17 de juny de 2021, els dimarts i dijous de 14:30 h a 17:30 h.