Vés al contingut

Serveis assistencials en salut mental

Característiques del curs

Adreçat a

Comandaments
Professionals assistencials
Infermeres/ers
TCAIs
Zeladors/res
Altres aux. i tècnics/ques (LOPS)
Fisioterapeutes
Nutricionistes
Treballadors/es socials
Terapeutes ocupacionals
Administratius/ves sanitaris/àries
Auxiliars Administratius/ves sanitaris/àries
Professionals no assistencials
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
40h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Serveis assistencials en salut mental.jpg

La promoció de la salut mental és un element essencial per al benestar de les persones. Els problemes de salut mental afecten cada cop més persones i, amb tot, l’estigma i la discriminació que pateixen continuen sent un obstacle per al seu restabliment.

Aquest curs va adreçat a tot el personal de l’àmbit sanitari que, d’una manera o una altra, pot haver de prestar servei a persones amb trastorn mental; arribat el cas, cal conèixer aquest tipus de patologies per tal d’oferir-los una millor atenció, adequada i respectuosa.

 

Objectius d'aprenentatge
  • Preparar els i les participants per tractar i cuidar els pacients en les diverses fases o trastorns que puguin patir.

  • Aconseguir que els i les treballador/ores prenguin consciència de la importància de la seva funció en la rehabilitació psicosocial del malalt.

  • Conèixer quines són les funcions de l'auxiliar de clínica en el servei de salut mental.

  • Conèixer i comprendre les tècniques necessàries per poder realitzar correctament totes les funcions.

  • Conèixer les principals patologies mentals, les seves característiques i com actuar davant de cada pacient.

 

Contingut
  1. Introducció i marc conceptual

    • Marc conceptual de salut mental i generalitats

    • Què és la salut mental?

    • Com em relaciono com a professional amb la salut mental?

  2. Estigma i discriminació

    • Conèixer l’estigma

    • La lluita contra l’estigma

  3. El procés terapèutic i la relació d’ajuda

    • El procés terapèutic

    • La relació d’ajuda

    • Com funciona el procés terapèutic i quins efectes té en les persones amb trastorn mental?

    • La relació entre el procés terapèutic i el projecte assistencial

    • Recolzament i orientació a les persones de l’entorn de la persona amb trastorn mental.

    • Seguretat del pacient en salut mental

  4. Principals trastorns en salut mental

    • Trastorn mental i classificació

    • Trastorns de la personalitat

    • Trastorns d’ansietat

    • Trastorn obsessivocompulsiu (TOC)

    • Trastorns de conducta alimentària (TCA)

    • Espectre de l’esquizofrènia i altres trastorns psicòtics

    • Trastorns de l’estat d’ànim

    • Trastorns neurocognitius

    • Trastorns del desenvolupament neurològic

  5. Drogodependència

    • Normes d’actuació dels professionals en salut mental i toxicologies

    • Toxicomanies i drogodependències

    • Modalitats terapèutiques

    • Noves addiccions

  6. Patologia dual

    • El trastorn dual

    • El pacient dual

    • Modalitats terapèutiques

 

Metodologia
illustracio_1

Per realitzar aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals, professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits.

Durant tot el procés d’aprenentatge, els i les participants estan acompanyats per:

  • La tutoria, que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final, exercici que permet avaluar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota al qüestionari igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats aconseguits.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.