Vés al contingut

Atenció segura i de qualitat en el trasllat de pacients en l’àmbit hospitalari

Característiques del curs

Adreçat a

Zeladors/ores
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
atencio_segura_trasllat_pacients_ambit_hospitalari

La mobilització dels i les pacients és una de les tasques principals que desenvolupa la figura de l’auxiliar sanitari en el seu dia a dia.  Entre les mobilitzacions podem trobar qualsevol operació de transport o de suport per part d'una o de més persones de l’equip d’atenció hospitalària.

Aquest curs té com a objectiu principal dotar els auxiliars sanitaris dels coneixements i les habilitats necessàries per a una atenció segura i de qualitat al pacient, especialment en àrees d'alta complexitat.

També et proporcionarà els fonaments i coneixements indispensables per a la protecció i seguretat dels pacients durant els trasllats i les mobilitzacions, a més de familiaritzar-te amb l’equipament que s’usa per aquestes tasques especialitzades.

Finalment i més enllà del coneixement tècnic també et volem proporcionar les eines bàsiques per a una comunicació humanitzada i amb perspectiva de gènere, ja que l’objectiu principal és posar les persones al centre de la nostra atenció.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Dotar als Auxiliars Sanitaris dels coneixements i habilitats generals i específiques necessàries per una atenció segura i de qualitat al pacient en àrees d'alta complexitat. 

Objectius específics:

  • Adquirir els coneixements necessaris per proporcionar protecció i seguretat als pacients en els trasllats i mobilitzacions.
  • Identificar l’ equipament bàsic pels trasllats i mobilitzacions.
  • Donar d’eines bàsiques per una comunicació de qualitat en situacions difícils, atenció humanitzada i amb perspectiva de gènere. 

 

Contingut
  • Mòdul 1. Estructura i espais de l'àmbit hospitalari
    • Característiques estructurals i funcionals dels diferents serveis de l'Hospital
    • Descripció de tipus de llits, lliteres, i cadires de rodes. Funcionament bàsic 
  • Mòdul 2. Trasllats i mobilitzacions
    • Conceptes bàsics d’anatomia i de mecànica corporal. Posicions de pacient i tipus de canvis posturals
    • Transferències
    • Mobilització i marxa sense ajuts tècnics. Tècniques per traslladar un pacient
    • Mobilització i marxa amb ajuts tècnics
    • Trasllats del pacient
    • Trasllats de pacients amb característiques especials: pediàtric, salut mental
    • Comunicació amb l’equip d’acollida
    • Èxitus: protocol d’actuació
    • Trasllat de mostres a Anatomia Patològica. Trasllats de fetus
  • Mòdul 3. Atenció en serveis especials
    • Atenció i suport del sanitari a les Unitats de Crítics
    • Atenció i suport del sanitari al Servei d’Urgències
    • Atenció i suport del sanitari als serveis centrals i Radiologia
  • Mòdul 4. Atenció centrada en el pacient. Cultura d’humanització de l’atenció
    • Habilitats comunicatives 
    • Suport psicològic i acompanyament en situacions difícils 
    • Intercanvi d’informació entre professionals. Canvi conjunt
    • Comunicació amb el pacient i les famílies
    • Perspectiva de gènere
  • Mòdul 5. Cultura de seguretat del pacient
    • Què s’entén per una atenció segura i seguretat del pacient
    • Incident, quasi-incident- esdeveniment advers
    • Aprenent dels errors: la importància de la notificació
  • Continguts sostenibilitat o economia verda
    • Continguts al llarg del curs:
      • Gestió de residus
      • Empremta ecològica
      • Vinculació de les polítiques de salut i estratègia del centre amb els ODS2030

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits. 

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caire tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Fer totes les activitats programades del curs.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.

 

Col·laboració