Vés al contingut

Context, normativa i model d’atenció a la persona en la mobilització de pacients

Característiques del curs

Adreçat a

Zeladors/ores
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Context, normativa i model d’atenció a la persona en la mobilització de pacients

La mobilització dels i les pacients és una de les tasques principals que desenvolupa la figura de l’auxiliar sanitari en el seu dia a dia.  Entre les mobilitzacions podem trobar qualsevol operació de transport o de suport per part d'una o de més persones de l’equip d’atenció hospitalària.

Aquest curs té com a objectiu principal traslladar-te els coneixements i les habilitats necessàries per a la mobilització dels pacients, d’«èxitus», d’amputacions i de fetus tant en l'accés com en les unitats d'hospitalització d'un centre sanitari, sota la supervisió del personal responsable.

Finalment i més enllà del coneixement tècnic també et volem proporcionar les eines bàsiques per a una comunicació humanitzada i amb perspectiva de gènere, ja que l’objectiu principal és posar les persones al centre de la nostra atenció.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Promoure i conèixer el model d’Atenció Centrada en la Persona (ACP) dins el marc sanitari català per identificar el funcionament, el rol i l'organització dels treballs dels zeladors al territori. 

Objectius específics:

  • Conèixer aspectes claus d’una bona atenció centrada en la persona en un centre o servei assistencial, considerant el rol de zelador.

  • Entendre les eines i els instruments facilitadors de la intervenció personalitzada i orientada a la persona.

  • Conèixer els drets i deures laborals d’aplicació recollits als convenis.

  • Diferenciar les especificitats dels serveis d’atenció a pacients

  • Identificar les funcions diferents del professional segons l’atenció a les persones. 

 

Contingut
  • Mòdul 1. Marc del sistema

    • El sistema sanitari català actual

    • Etapes de l’evolució del sistema sanitari català

      • Planificació

      • Gestió

      • Separació de funcions

      • Coordinació i integració

    • El sistema sanitari català actual

      • Cartera de serveis

      • Model d’atenció

      • Model de gestió

    • Normativa d’aplicació

    • El Pla de Salut

    • Convenis Col·lectius: Aplicació a zeladors dels diferents centres

  • Mòdul 2. Tipus d’entitats

    • Tipus de centres i cartera de serveis: residències, centres SS, centres de Dia, Aguts, Agut, llarga estada diferents PADES

    • Règims estades pacients

      • Especificitats dels serveis

      • Estades als diferents serveis

    • Diferencies entre residencies i sociosanitari

    • Nou pla d’atenció intermèdia

  • Mòdul 3. Atenció centrada en la persona

    • Marc teòric de l’atenció integral centrada en la persona

    • Personalització i autonomia. Les persones i el seus drets

    • La intervenció psicosocial en el marc de l’AICP

    • Metodologies i eines per a l’aplicació del model AICP

    • La persona, la família, els professionals i la comunitat

    • Experiència del pacient i participació ciutadana

    • Habilitats relacionals amb pacients i famílies

  • Mòdul 4. Procés d’atenció a la persona

    • Procés d’atenció al pacient i gestió de pacients per àrees

    • Fluxos de pacients: Dins de cada entitat els diferents serveis

    • Motiu de que un pacient passa d'un servei a un altre

    • De quins serveis es disposa

    • Quin es la funció del zelador en cada servei. Ubicacions específiques portalliteres

    • Identificar el funcionament, el rol i l'organització dels treballs dels zeladors en el marc dels sistemes de salut i social al territori

  • Mòdul 5. Drets i deures de les persones

    • Llibertat i autonomia en la presa de decisions

    • Igualtat de les persones

    • Accés a la informació i el coneixement en salut

    • Compromís cívic

    • Dignitat de la persona

  • Mòdul 6. Protecció de dades i confidencialitat

    • Normativa d’aplicació

    • Principis de la protecció de dades

    • Com organitzen els centres la protecció de dades?

    • Importància del secret professional i la confidencialitat

  • Mòdul 7. Ètica i salut

    • L’ètica professional

    • Ètica aplicada en el teu dia a dia professional

    • Llei eutanàsia. Explicar eutanàsia

    • Voluntats anticipades 

  • Continguts sostenibilitat o economia verda

    • Continguts al llarg del curs:

      • Gestió de residus

      • Empremta ecològica

      • Vinculació de les polítiques de salut i estratègia del centre amb els ODS2030

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits. 

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caire tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut. 
  • Fer totes les activitats programades del curs.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.