Vés al contingut

Atenció segura i de qualitat en el trasllat de pacients en l’àmbit del procés quirúrgic

Característiques del curs

Adreçat a

Zeladors/ores
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
atencio_segura_trasllat_pacients_ambit_quirurgic

La mobilització dels i les pacients és una de les tasques principals que desenvolupa la figura de l’auxiliar sanitari de l’àmbit quirúrgic en el seu dia a dia i aquesta atenció requereix de coneixements molt concrets de l’àmbit on es desenvolupa.

Així doncs, aquest curs et proporcionarà els fonaments i coneixements necessaris per una atenció segura i de qualitat al pacient, dins d’un equip multidisciplinari i durant tot el procés quirúrgic. A més, aprendràs identificar l’equipament bàsic i específic així com també, les tasques concretes del personal auxiliar del bloc quirúrgic.

Però, més enllà del coneixement tècnic, veuràs com totes les accions van sempre acompanyades de l'aspecte humà, ja que una actitud empàtica és indispensable per posar la persona al centre de la nostra atenció.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Donar a conèixer als professionals quins són els coneixements, actituds i habilitats generals i específics necessaris per una atenció segura i de qualitat al pacient i dins d’un equip multidisciplinari durant tot el procés quirúrgic.  

Objectius específics:

  • Proporcionar atenció sanitària al pacient quirúrgic i als acompanyants, d’acord amb les necessitats de les persones amb seguretat i qualitat. 
  • Identificar l’equipament bàsic i específic segons intervenció quirúrgica.
  • Conèixer quines són les tasques associades a les competències del personal auxiliar al Bloc Quirúrgic. 
  • Desenvolupar habilitats en el maneig de les diferents taules quirúrgiques i accessoris.
  • Identificar l’equipament bàsic i específic segons intervenció quirúrgica. 

 

Contingut
  • Mòdul 1. Definició del procés quirúrgic
    • Característiques del procés quirúrgic 
  • Mòdul 2. L’entorn i espais quirúrgics
    • Circuits de pacients, material i professionals
    • Descripció de l’equipament i del material més utilitzat dins el bloc quirúrgic
    • Organització dels diferents espais
  • Mòdul 3. Mesures de seguretat i protecció del pacient
    • Acollida del pacient a l'arribada al bloc quirúrgic (trànsfer)
    • Trasllat del pacient al bloc quirúrgic
    • Acomodació del pacient a la preanestèsia
    • Mobilització i col·locació del pacient a quiròfan
  • Mòdul 4. Atenció al pacient en la reanimació
    • Trasllats del pacient
    • Preparació i comprovació del material necessari pel trasllat
    • Comunicació amb l’equip d’acollida
    • Trasllats de pacients amb característiques especials
  • Mòdul 5. Atenció centrada en el pacient. Cultura d’humanització de l’atenció
    • Habilitats comunicatives 
    • Suport psicològic i acompanyament en situacions difícils 
    • Intercanvi d’informació entre professionals. Canvi conjunt
    • Comunicació amb el pacient i les famílies
    • Perspectiva de gènere
  • Mòdul 6. Qualitat i seguretat en el procés quirúrgic
    • Cultura de Seguretat del Pacient
    • Què s’entén per una atenció segura i seguretat del pacient
    • Incident, quasi-incident- esdeveniment advers
    • Aprenent dels errors: la importància de la notificació
  • Continguts sostenibilitat o economia verda
    • Continguts al llarg del curs:
      • Gestió de residus
      • Empremta ecològica
      • Vinculació de les polítiques de salut i estratègia del centre amb els ODS2030

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits. 

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caire tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Fer totes les activitats programades del curs.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.

 

Col·laboració