Vés al contingut

UCF participa en l’estudi "Digitalització, canvis en les ocupacions i noves competències en el Sector Hospitalari a Espanya" 

UCF

UCF ha col·laborat com a entitat experta en l’estudi 2025 sobre digitalització i noves competències al sector hospitalari, impulsat per l’Observatorio de Competencias Digitales y Empleabilidad d’IMANcorp Foundation i el Grup de Recerca Educació i Treball (GRET-UAB). 

L’informe, que es va presentar a la Casa de Convalescència de l’Hospital de Sant Pau el passat 4 de juny de 2025, analitza com la digitalització està transformant el sector hospitalari espanyol. Elaborat per l’Observatorio de Competencias Digitales y Empleabilidad, liderat per IMANcorp Foundation i el Grup de Recerca en Educació i Treball (GRET-UAB), l’estudi combina anàlisi documental, entrevistes a experts i un estudi de cas a l’Hospital Universitario Puerta de Hierro Majadahonda.

Estudi_digitalitzacio_ucf.jpg

Principals conclusions de l’estudi: 

La intel·ligència artificial i les plataformes de dades ja estan remodelant l’assistència sanitària. Estem davant l’oportunitat d’humanitzar la tecnologia amb criteri clínic. Com va dir Pedro Luis Parés, patró de la fundació IMANcorp Foundation durant la presentació, «no parlem només de tecnologia; parlem de com volem cuidar i ser cuidats en els pròxims anys». 

Els principals canvis detectats són:  

  • L'automatització de les tasques administratives.  
  • L’augment de l’ús de la teleconsulta.  
  • I la consolidació dels historials clínics interoperables. 
  • A més, es destaca l’aparició de nous perfils professionals d’assistència clínica digital que aprèn a prendre decisions mèdiques amb intel·ligència artificial, el personal especialista en ciberseguretat hospitalària per protegir les infraestructures crítiques i la privacitat dels i de les pacients, i la infermeria de sistemes i dades clíniques que coordina la qualitat i la governança de les dades. 

L’informe adverteix que hi ha una bretxa entre la formació reglada i les competències reals que exigeix el nou entorn digital. Això genera que l’adopció tecnològica no sigui tan fluida com deuria i com podria. Aquest és un repte per la formació continuada, que ha d’ajudar els i les professionals a adaptar-se a aquestes novetats que ja han arribat per quedar-se.  

Habilitats digitals clau per al personal hospitalari: 

L’estudi identifica un conjunt d’habilitats digitals essencials per adaptar-se al nou entorn tecnològic: 

  • Gestió d’historials clínics electrònics i sistemes d’informació sanitària 
  • Comunicació i col·laboració digital entre equips multidisciplinaris 
  • Anàlisi i interpretació de dades clíniques (big data, IA) 
  • Seguretat i privacitat digital en l’ús de dades de pacients 
  • Creació de continguts digitals per a formació i educació sanitària 
  • Ús d’eines de telemedicina i monitoratge remot 
  • Pensament crític i alfabetització digital per a la presa de decisions informades 

Noves professions emergents al sector hospitalari: 

Amb la transformació digital, s’estan definint nous rols professionals que complementen els perfils tradicionals: 

  • Assistent clínic digital, per guiar pacients en entorns digitals complexos 
  • Infermera de sistemes, encarregada de la informatització dels plans de cures 
  • Infermera de coneixement, centrada en la formació, recerca i gestió del coneixement 
  • Especialista en ciberseguretat sanitària, per protegir dades i sistemes clínics 
  • Tècnic en electromedicina, per gestionar i mantenir equips mèdics digitals 
  • Analista de dades clíniques, per interpretar grans volums d’informació sanitària 
  • Coordinador de salut digital, per liderar projectes d’innovació tecnològica 

Formació i actualització com a palanques de canvi 

L’estudi conclou que cal una actualització urgent dels currículums de grau i, especialment, un pla robust de formació contínua (reskilling i upskilling) que incorpori coneixement aplicat en IA, gestió de dades i dispositius mèdics digitals. Tot això, amb l’ètica i la humanització com a eixos fonamentals. 

La manca de competències digitals, especialment entre els perfils més veterans, és encara una barrera per a una transformació real. L’informe constata, a més, que el pes de la formació digital ha recaigut sovint en iniciatives individuals o institucions molt específiques, sense un model homogeni ni una política pública clara. 

La participació d’UCF en aquest estudi referma el seu compromís amb la millora de les competències i capacitats digitals dels professionals sanitaris. Per aprofundir en les dades, conclusions i propostes, es pot consultar l’informe complet a través de l’Observatorio de Competencias Digitales y Empleabilidad.  

LLEGEIX L'ESTUDI COMPLET