Vés al contingut

Actualització i millora professional de la persona atesa en l'àmbit residencial

Característiques del curs

Adreçat a

TCAIs
Altres professionals assistencials
Personal de residències i d’atenció domiciliària
Modalitats
Presencial
Hores
30h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Persona gran atesa en un llit d'hospital per personal de residència.

Es considera important la transmissió de coneixements de professionals més sèniors a professionals sense una formació àmplia en la cura de persones grans o amb demències. La formació al lloc de treball es converteix en l'espai de transmissió de coneixement més adient pel col·lectiu de professionals d'entorns residencial, centres de dia i/o sociosanitari.

 

Objectius d'aprenentatge

Generals: 

  • Mantenir i millorar les aptituds i competències del personal auxiliar en les activitats diàries, dotant-lo d’eines per a la transmissió de coneixements.

Específics:  

  • Millorar la capacitació professional en l'atenció a la persona des d'un punt de vista integral, aplicant el model de ACP/AICP en totes les activitats dutes a terme. 
  • Transmetre les bones pràctiques de l'activitat diària en la cura integral de la persona atesa. 
  • Preparar i dotar d'eines bàsiques a les professionals com a docents i referents de la seva professió.
  • Practicar competències relacionades amb la transmissió de coneixements. 
  • Disposar de coneixements i tècniques d'autocura per poder assumir la cura d'altres persones. 
  • Considerar l'impacte emocional de les interaccions en el context de la cura prestada.

 

Contingut
  1. PRINCIPIS BÀSICS DE LA FORMACIÓ (5 h)
    • La interacció didàctica. Aprenentatge d’adults.
    • El procés d’ensenyament—aprenentatge. 
    • Disseny i planificació d’accions formatives
    • Accions formatives en modalitat presencial.  Metodologia didàctica. 
    • Recursos per la formació al lloc de treball.
  2. ACTUALITZACIÓ EN CURES AUXILIARS (5 h)
    • Principals síndromes geriàtrics:
      • Immobilitat.
      • Caigudes. 
      • Incontinència urinària i fecal. 
      • Nafres 
      • Disfàgia. 
      • Deteriorament cognitiu i fragilitat de la persona.
      • Fragilitat de la persona
    • Principals signes i símptomes d’alerta: Maneig bàsic (febre, convulsió, hiper-hipoglucèmia, HTA, pèrdua coneixement, RCP…) 
    • Valoració geriàtrica.
    • Prevenció i maneig de patologies més comuns en l'àmbit residencial:  
      • Indicacions generals de les possibles infeccions més habituals en l’àmbit residencial
      • Els 5 moments d'Higiene de mans
      • Covid
      • Grip
      • Malnutrició
      • Insomni
  3. HIGIENE I SALUT POSTURAL. Tècniques de mobilització. (5 h)
    • Tècniques de mobilització, trasllat (transferències), canvis posturals i deambulació.
    • Prevenció de riscos laborals i seguretat del professional.
      • Riscos ergonòmics
      • Riscos psicosocials
      • Riscos d’higiene
      • Riscos de seguretat
    • Prevenció de caigudes. 
    • Ajudes tècniques per a la deambulació, trasllat, i mobilització de persones dependents. 
    • Gestió de les contencions. Sensibilització en eliminació de contencions. 
  4. ACTUALITZACIÓ EN DISFÀGIES (3 h)
    • Bases de la deglució: trastorns en la deglució i disfàgia.
    • Envelliment i disfàgia
    • Signes d’alerta de la disfàgia
    • Adaptacions Dietètiques: medicació, espessidors, noves tècniques culinàries…
  5. TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ AMB USUARIS I FAMÍLIES (5 h) 
    • Millora del procés de comunicació amb les persones que pateixen demència i trastorns de conducta. Barreres en la comunicació, interferències i sorolls.
    • Habilitats comunicatives i Estil de comunicació. Agressiu, passiu i assertiu
    • Pautes per millorar la comunicació amb l'usuari: claredat, senzillesa, atenció, empatia.
    • Tècniques bàsiques de comunicació no verbal. 
    • Adaptació del lèxic de la institució a les característiques de l'usuari.
    • Atenció, Comunicació i participació dels familiars.
  6. BONES PRÀCTIQUES PROFESSIONALS (3 h)
    • Cura de la intimitat/Intervencions en les AVD i en el respecte als espais personals. 
    • Bones pràctiques de l’abordatge en el procés de final de vida (detecció precoç, atenció, etc.).
    • Bon maneig en l’administració de la medicació (identificació, manipulació dels fàrmacs, interaccions amb aliments...)
  7. PLANIFICACIÓ DE DECISIONS ANTICIPADES (PDA) (2 h)
    • Context i valor actual de la PDA i DVA.
    • Aspectes ètics i legals. 
    • Carta de Drets i Deures de les persones
    • Aplicació i procés de la PDA.
  8. REGISTRES i INFORMES (1,5 h)
    • Aspectes a tenir en compte en la complementació de registres i traspàs d’informació: estructura i indicacions.

Acreditacions: 

Els participants del curs rebran un certificat d'aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d'avaluació.