Vés al contingut

Dieta i nutrició hospitalària en les cures auxiliars

Característiques del curs

Adreçat a

TCAIs
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Tècnica

Pròximes edicions

  • Subvencionat

    Lloc
    Campus virtual d'UCF
    Modalitat
    En línia tutoritzat
    Idioma/es
    Català
Presentació
DNH

La nutrició exerceix un paper fonamental en el procés de recuperació dels pacients hospitalitzats. L'elecció de la dieta adequada, adaptada a la patologia i les necessitats individuals del pacient, esdevé essencial per a la seva recuperació o manteniment de la salut en un entorn hospitalari.

A vegades la ingesta d’aliments per via oral es troba contraindicada o no és possible a causa de dificultats en la deglució, de cirurgies que afecten el tracte gastrointestinal o de situacions en les quals es requereix una administració de nutrients addicional i controlada. En aquests casos s’administra nutrició artificial.

Per això, la TCAI ha de conèixer els tipus de dietes que existeixen, les maneres d’administrar-les i com adaptar-les a la situació canviant del pacient.

També és fonamental l’educació del pacient i de la seva família en relació amb l’alimentació. L’equip sanitari té la funció de reconduir les conductes alimentàries motivant el pacient i proporcionant-li informació rigorosa. 

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Adquirir o millorar coneixements en matèria de nutrició i dieta en les diferents situacions de patologia dels pacients. 

Objectius específics:

  • Adquirir conceptes sobre alimentació i nutrició.
  • Saber relacionar algunes malalties amb la nutrició.
  • Saber desenvolupar les classificacions alimentoses per al seu desenvolupament pràctic.
  • Entendre la dieta com a salut en cada etapa de la vida de l'ésser humà.

 

Contingut
  • Mòdul 1.Tipus de dietes hospitalàries, dietes terapèutiques i registre d’ingesta (2 h)
  • Mòdul 2. Nutrició en les malalties més prevalents (11 h)
    • Patologia cardiovascular: hipertensió
    • Nutrició i obesitat
    • Característiques de les dietes en patologies gastrointestinals
    • Característiques de les dietes en patologies renals
    • Nutrició i diabetis
    • Nutrició i càncer
    • Malaltia celíaca
    • Intolerància a la lactosa
  • Mòdul 3. Nutrició artificial (11 h)
    • Concepte, indicacions i contraindicacions de la nutrició artificial
    • Tipus de fórmules: nutrició enteral i nutrició parenteral
    • Vies d’accés de la nutrició enteral: SNG, gastrostomia endoscòpica (PEG) i quirúrgica
    • Mètodes d’administració de la nutrició enteral
    • Material: preparació i neteja
    • Cures d’infermeria abans, durant i després de l’administració de nutrició enteral
    • Nutrició artificial domiciliària
  • Mòdul 4. Maneig del pacient amb disfàgia (2 h)
  • Mòdul 5. Risc nutricional i mètodes de cribratge (2 h)
  • Mòdul 6. Educació sanitària (2 h)
  • Continguts de sostenibilitat o economia verda (al llarg del curs)
    • Gestió de residus
    • Empremta ecològica
    • Vinculació de les polítiques de salut i estratègia del centre amb els ODS2030

Aquesta acció formativa està vinculada a la Unitat de Competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals:

UC_2-2256-11_2: Aplicar cures auxiliars sanitàries especialitzades

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.