Gestió de conflictes en l'entorn de les organitzacions de salut
Característiques del curs
Adreçat a
Tots/es les professionals
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
30h
Competències
Transversal
Pròximes edicions
Presentació
Les organitzacions de salut són un entorn professional i relacional en què es donen totes les condicions que afavoreixen l’aparició de tensions i també de conflictes.
De forma resumida, podem parlar de tres elements clau perquè això sigui així:
En primer lloc, tenim un context en què molts perfils professionals han de treballar, coordinar-se i organitzar-se eficientment. Això significa que s’ha d’arribar a acords funcionals per tal que les discrepàncies es puguin resoldre tenint el mínim impacte tant en els pacients com en el clima laboral.
En segon lloc, estem en un moment en què estructuralment el sector està patint tensions de diversa naturalesa. La càrrega assistencial, la manca de recursos de tota classe, el canvi de paradigma en la gestió de les organitzacions de salut i en els models d’atenció.... Tot plegat contribueix al fet que un sector que de per si pateix estrès, el vegi incrementat.
En tercer lloc, la intensitat emocional que es desprèn de les dues circumstàncies anteriors, a les que hem d’afegir la que es deriva de la mateixa pràctica clínica.
Així doncs, aquest curs permetrà a les persones que hi participin adquirir coneixements sobre les dinàmiques que afavoreixen l’aparició de conflictes, la naturalesa dels mateixos així com les seves dinàmiques internes en l'àmbit emocional i també comunicatiu, i sobretot eines per a poder gestionar-los de forma eficient i constructiva.
Objectius d'aprenentatge
Objectius generals:
- Comprendre les bases i conceptes essencials de la gestió de conflictes i la mediació.
- Adquirir habilitats i destreses per prevenir, gestionar i resoldre conflictes i promoure uns espais saludables.
Objectius específics:
- Identificar les causes i les tipologies dels conflictes en l’àmbit sanitari.
- Conèixer diferents estils d’afrontament.
- Adquirir les eines comunicatives que han de permetre la correcta gestió d’un conflicte, des de la prevenció a la contenció i gestió.
- Promoure una cultura del diàleg i la resolució pacífica de conflictes en l’entorn sanitari.
Competències i habilitats
En aquesta formació es pretén assolir:
- Comprensió sobre les dinàmiques que afavoreixen l’aparició dels conflictes.
- Coneixement sobre com les persones gestionen els conflictes si no tenen les competències necessàries per fer-ho de forma dialogada i pacífica.
- Adquisició d’eines de gestió emocional, de comunicació i estratègiques per a una gestió positiva dels conflictes ja sigui en les relacions amb els pacients i les seves famílies, ja sigui entre els mateixos professionals.
Contingut
- Mòdul 1. Introducció a la gestió de conflictes en l’entorn sanitari (4 h)
- Coneixements bàsics de la gestió de conflictes.
- Identificació dels tipus i causes més comunes de conflictes.
- Mòdul 2. Estils d’afrontament davant dels conflictes (6 h)
- Reflexió sobre el mateix estil habitual de resposta.
- Efectes positius i negatius dels diferents estils.
- Respostes assertives.
- Mòdul 3. Eines relacionals (8 h)
- Creences i judicis limitadors
- Gestió de les emocions
- Regles de comunicació i relació efectiva.
- La protecció de la salut i el benestar emocional
- Tècniques de gestió de l’estrès
- Mòdul 4. La mediació com a eina de resolució de conflictes (6 h)
- Concepte i fonaments de la mediació.
- Funcions del mediador.
- Tècniques i estratègies per a la mediació en l’àmbit sanitari.
- Mòdul 5. Resolució pacífica (5,5 h)
- Cultura de la resolució pacífica de conflictes en l’àmbit sanitari
- Anàlisi de casos reals d’èxit en la gestió de conflictes en l’entorn sanitari.
- Estratègies per a la promoció d’una cultura de diàleg i resolució pacífica de conflictes en l’àmbit sanitari.
- Mòdul 6. Sostenibilitat ambiental (0,5 h)
- El canvi climàtic i el desenvolupament sostenible
- La sostenibilitat i els objectius de desenvolupament sostenible (ODS): l’agenda 2030
- Economia lineal vs. economia circular i regenerativa
- Regla de les 5 R ecològiques
- Com reduir la teva petjada de CO₂
Metodologia
Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.
Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.
Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.
A banda dels continguts formatius, l’aula incorpora tot un seguit d’activitats amb què complementar i posar en pràctica els coneixements adquirits.
Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per:
- La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
- L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.
Avaluació
L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.
Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:
- Visualitzar-ne tot el contingut.
- Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.
En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.
Acreditació
Els i les participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.