HELIX The Game: el joc d'UCF sobre metodologies emergents, estratègies d'aprenentatge i desenvolupament professional
“HELIX - The Game” és una experiència creada per a convertir el disseny d'educació contínua i els moments d'aprenentatge en salut en un procés dinàmic, estratègic i col·laboratiu que totes les persones assistents al primer summit HELIX aquest 2025 han rebut dins el seu lot de benvinguda.
Fidel a l'esperit innovador d'UCF, aquest congrés, que se celebra entre Barcelona i Manresa, ofereix als participants un joc amb enfocament ludificat que convida a reflexionar i prendre decisions clau sobre:
- Metodologies emergents.
- Tecnologia educativa.
- Estratègies d'aprenentatge.
- Desenvolupament professional.
Per treure'n el màxim profit, et presentem a continuació una guia completa:
- Com ha estat ideat.
- Quins elements conté.
- Com es fa servir, incloent-hi exemples pràctics.
A més, als vídeos trobareu l'explicació ampliada a càrrec d'un dels seus creadors, Òscar Dalmau (Coordinador General del Summit HELIX, director d'Innovació a UCF i vicepresident de RECLA). El joc ha estat cocreat amb Olga Herrero, consultora experta en desenvolupament i aprenentatge, i José Luis Alonso, professor a la Universitat de Mondragón i especialista en ecosistemes d'aprenentatge. La seva experiència ha estat clau per dotar el joc de rigor metodològic, aplicabilitat pràctica i visió transformadora.
Presentació del joc: Què és HELIX – The Game?
HELIX - The Game és una eina creada per UCF per replantejar el disseny de l'educació contínua en salut. Permet explorar, debatre i cocrear solucions innovadores des d'una dinàmica gamificada, en un entorn segur i estimulant.
El seu objectiu és impulsar el disseny d'experiències formatives transformadores, integrant innovació, cocreació i transferència de valor entre professionals de diferents rols, orientat a transformar la formació des de l'experiència. Cada carta del joc està dissenyada per actuar com a detonant de pensament i acció, buscant generar un impacte real.
Aquest joc cobra especial importància en un context de canvi accelerat, on es redefineix contínuament com i per què aprenem. HELIX – The Game pretén promoure aquesta transformació:
- fomentar la col·laboració,
- la reflexió estratègica
- i el desenvolupament de competències clau com ara la curiositat, l'adaptabilitat i la innovació.
Model conceptual: Quina base té el joc?
HELIX – The Game es fonamenta en l'enfocament value-based learning (aprenentatge basat en valor), el propòsit del qual és vincular la formació amb un impacte real en la pràctica professional i en els resultats de salut.
- Parteix de l'anàlisi de reptes i oportunitats reals als entorns professionals.
- Aplica una perspectiva sistèmica, dissenyada per influir no sols en l'aprenentatge, sinó també en l'exercici i la millora de resultats en salut.
- Construeix ponts entre la gestió del coneixement i l'aprenentatge i els resultats del desenvolupament professional.
- Convideu a pensar més enllà dels objectius formatius: què canvia realment després d'una formació?
Com explica Òscar Dalmau, membre de l'equip de disseny: “L'eina ens ajuda a connectar formació amb exercici real i a generar propostes transformadores”.
Estructura de l'eina: Com funciona?
HELIX – The Game s'organitza al voltant de rols professionals, palanques de canvi i diferents tipus de cartes que articulen el procés de joc i disseny:
Rols implicats:
- Gestors/ores de formació (responsables tècnics o acadèmics de desenvolupament).
- Participants (alumnat i professionals en formació).
- Formadors/es i facilitadors/es (els qui guien l'aprenentatge).
- Comandaments intermedis i responsables d'equip (impulsors del canvi als equips).
Contingut del joc:
- 8 cartes de palanques de canvi:
- Els pilars del disseny d'experiències d'aprenentatge.
- Les noves competències professionals i noves maneres de fer.
- Transformació digital.
- La digitalització de la formació, la formació i els processos d'aprenentatge.
- La intel·ligència artificial com a element disruptiu de futur.
- L'aprenentatge social i col·laboratiu com a complement de l'aprenentatge individual i autònom.
- Els connectors de l'aprenentatge amb el lloc de treball que transfereixen l'impacte per incidir en resultats.
- La palanca transversal de l'aprenentatge continu al llarg de la vida que facilita l'adaptabilitat a un entorn canviant i complex.
- 32 cartes principals que aborden reptes i oportunitats del disseny instruccional: sorgeixen de la cruïlla de les 8 palanques i els 4 rols identificats.
- Més enllà dels termes conceptuals, cada targeta incideix en el valor que podeu aportar.
- Trobareu activitats pràctiques al revers de cada carta, pensades per generar acció. Perquè sabem que sense acció no hi ha aprenentatge.
- 4 cartes connectores que ajuden a combinar idees entre dimensions diferents.
- 4 cartes impulsores que ofereixen estratègies clau com a aprenentatge per reptes, formació en cascada, comunitats de pràctica o aprenentatge informal.
Més que teoria, és una eina de pràctica, col·laboració i innovació real que pretén que el procés d'aprenentatge deixi de ser individual per escalar el coneixement en el conjunt de l'organització.
Model d'ús i exemples: Com s'hi juga?
HELIX – The Game proposa una metodologia flexible, senzilla, potent i aplicable a diferents contextos:
Fases de l'ús proposades:
- Identificar un repte (ex. redissenyar una formació o incorporar una nova tecnologia).
- Organitzar una dinàmica col·laborativa on cadascú hauria d'assumir un rol dins l'esquema del joc.
- Seleccionar cartes clau que ajudin a abordar el repte.
- Dissenyar i prototipar una proposta de valor.
- Avaluar i ajustar en funció de resultats i aprenentatges.
Exemples de reptes:
- Redisseny d'un programa formatiu existent.
- Integració intel·ligència artificial en processos d'aprenentatge.
- Promoció de la transferència de l'aprenentatge al lloc de treball.
Recomanem que els participants assumeixin rols diferents dels propis per ampliar perspectives, estimular el pensament divergent i descobrir oportunitats no evidents.
El joc es pot adaptar tant a sessions breus com a processos més llargs.
- Activar tallers entre unitats de formació.
- Dinamitzar sessions d'avaluació o millora contínua.
- Servir de recurs a workshops d'innovació educativa.
La seva versatilitat el converteix en una eina pràctica per a equips que inicien la transformació del model formatiu, així com per a organitzacions amb trajectòries consolidades en innovació educativa.
Conclusions finals: Què hi aporta HELIX – The Game?
HELIX – The Game no és només un joc. És una eina estratègica per a:
- Dissenyar experiències formatives amb impacte real.
- Fomentar la cocreació daprenentatges transformadors.
- Aplicar tendències i tecnologies de manera contextualitzada.
- Activar la curiositat com a motor de canvi a les organitzacions.
Com afirma Òscar Dalmau: “És imprescindible estar constantment aprenent. I hem de connectar la learnability amb la curiositat. La curiositat és una de les power skills clau en el futur. Potenciem aquestes dues habilitats”.
Et convidem a portar HELIX – The Game als teus equips. Prova-ho, reflexiona, redissenya. Transforma la teva manera d'aprendre.
I International Summit HELIX - Healthcare, education and learning innovation xperiences
HELIX és un esdeveniment que s'ha dissenyat com a espai únic on convergeixen la innovació, l'aprenentatge i el desenvolupament continu dels professionals i organitzacions de salut. Organitzat del 13 al 16 de maig per l'Institut de Formació Contínua IL3 - Universitat de Barcelona (UB), UManresa-Fundació Universitària del Bages (FUB) - Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, l'Institut Català de la Salut i Unió Consorci Formació, aquest congrés vol ser un espai de referència per compartir experiències.
El joc HELIX - The Game és alineat amb l'esperit del congrés: transformar la salut a través de l'aprenentatge. Contribueix a aquest propòsit mitjançant:
- L'articulació entre formació universitària contínua, docència i aprenentatge organitzacional.
- L'impuls a la innovació metodològica i digital als processos de formació.
- L'escalabilitat d'iniciatives col·laboratives en l'àmbit internacional.
- La convicció que aprendre bé impacta directament a la salut de les persones.
Tens el joc a les teves mans? Prepara't per aprendre i transformar l'educació continuada en salut.
I si desitges més recursos, metodologies innovadores o exemples d'altres institucions, et convidem a visitar l'apartat “Com ho fem” i les “Solucions a mida” d'UCF.