Vés al contingut

HELIX The Game: el joc d'UCF sobre metodologies emergents, estratègies d'aprenentatge i desenvolupament professional

Innovació
Aprenentatge en salut
Esdeveniments

HELIX - The Gameés una experiència creada per a convertir el disseny d'educació contínua i els moments d'aprenentatge en salut en un procés dinàmic, estratègic i col·laboratiu que totes les persones assistents al primer summit HELIX aquest 2025 han rebut dins el seu lot de benvinguda. 

Fidel a l'esperit innovador d'UCF, aquest congrés, que se celebra entre Barcelona i Manresa, ofereix als participants un joc amb enfocament ludificat que convida a reflexionar i prendre decisions clau sobre: 

  • Metodologies emergents. 
  • Tecnologia educativa. 
  • Estratègies d'aprenentatge. 
  • Desenvolupament professional. 

Per treure'n el màxim profit, et presentem a continuació una guia completa:  

  • Com ha estat ideat.  
  • Quins elements conté.  
  • Com es fa servir, incloent-hi exemples pràctics.  

A més, als vídeos trobareu l'explicació ampliada a càrrec d'un dels seus creadors, Òscar Dalmau (Coordinador General del Summit HELIX, director d'Innovació a UCF i vicepresident de RECLA). El joc ha estat cocreat amb Olga Herrero, consultora experta en desenvolupament i aprenentatge, i José Luis Alonso, professor a la Universitat de Mondragón i especialista en ecosistemes d'aprenentatge. La seva experiència ha estat clau per dotar el joc de rigor metodològic, aplicabilitat pràctica i visió transformadora. 

 

Presentació del joc: Què és HELIX – The Game? 

HELIX - The Game és una eina creada per UCF per replantejar el disseny de l'educació contínua en salut. Permet explorar, debatre i cocrear solucions innovadores des d'una dinàmica gamificada, en un entorn segur i estimulant.  

El seu objectiu és impulsar el disseny d'experiències formatives transformadores, integrant innovació, cocreació i transferència de valor entre professionals de diferents rols, orientat a transformar la formació des de l'experiència. Cada carta del joc està dissenyada per actuar com a detonant de pensament i acció, buscant generar un impacte real. 

Aquest joc cobra especial importància en un context de canvi accelerat, on es redefineix contínuament com i per què aprenem. HELIX – The Game pretén promoure aquesta transformació:  

  • fomentar la col·laboració,  
  • la reflexió estratègica  
  • i el desenvolupament de competències clau com ara la curiositat, l'adaptabilitat i la innovació. 

 

Model conceptual: Quina base té el joc? 

HELIX – The Game es fonamenta en l'enfocament value-based learning (aprenentatge basat en valor), el propòsit del qual és vincular la formació amb un impacte real en la pràctica professional i en els resultats de salut. 

  • Parteix de l'anàlisi de reptes i oportunitats reals als entorns professionals. 
  • Aplica una perspectiva sistèmica, dissenyada per influir no sols en l'aprenentatge, sinó també en l'exercici i la millora de resultats en salut. 
  • Construeix ponts entre la gestió del coneixement i l'aprenentatge i els resultats del desenvolupament professional. 
  • Convideu a pensar més enllà dels objectius formatius: què canvia realment després d'una formació? 

Com explica Òscar Dalmau, membre de l'equip de disseny: “L'eina ens ajuda a connectar formació amb exercici real i a generar propostes transformadores”. 

 

Estructura de l'eina: Com funciona? 

HELIX – The Game s'organitza al voltant de rols professionals, palanques de canvi i diferents tipus de cartes que articulen el procés de joc i disseny:  

Rols implicats: 

  • Gestors/ores de formació (responsables tècnics o acadèmics de desenvolupament). 
  • Participants (alumnat i professionals en formació). 
  • Formadors/es i facilitadors/es (els qui guien l'aprenentatge). 
  • Comandaments intermedis i responsables d'equip (impulsors del canvi als equips). 

Contingut del joc: 

  • 8 cartes de palanques de canvi:
    1. Els pilars del disseny d'experiències d'aprenentatge.
    2. Les noves competències professionals i noves maneres de fer.
    3. Transformació digital.
    4. La digitalització de la formació, la formació i els processos d'aprenentatge.
    5. La intel·ligència artificial com a element disruptiu de futur.
    6. L'aprenentatge social i col·laboratiu com a complement de l'aprenentatge individual i autònom.
    7. Els connectors de l'aprenentatge amb el lloc de treball que transfereixen l'impacte per incidir en resultats.
    8. La palanca transversal de l'aprenentatge continu al llarg de la vida que facilita l'adaptabilitat a un entorn canviant i complex. 
  • 32 cartes principals que aborden reptes i oportunitats del disseny instruccional: sorgeixen de la cruïlla de les 8 palanques i els 4 rols identificats.
    • Més enllà dels termes conceptuals, cada targeta incideix en el valor que podeu aportar.
    • Trobareu activitats pràctiques al revers de cada carta, pensades per generar acció. Perquè sabem que sense acció no hi ha aprenentatge. 
  • 4 cartes connectores que ajuden a combinar idees entre dimensions diferents. 
  • 4 cartes impulsores que ofereixen estratègies clau com a aprenentatge per reptes, formació en cascada, comunitats de pràctica o aprenentatge informal. 

Més que teoria, és una eina de pràctica, col·laboració i innovació real que pretén que el procés d'aprenentatge deixi de ser individual per escalar el coneixement en el conjunt de l'organització.  

 

Model d'ús i exemples: Com s'hi juga? 

HELIX – The Game proposa una metodologia flexible, senzilla, potent i aplicable a diferents contextos: 

Fases de l'ús proposades:  

  1. Identificar un repte (ex. redissenyar una formació o incorporar una nova tecnologia). 
  1. Organitzar una dinàmica col·laborativa on cadascú hauria d'assumir un rol dins l'esquema del joc. 
  1. Seleccionar cartes clau que ajudin a abordar el repte. 
  1. Dissenyar i prototipar una proposta de valor. 
  1. Avaluar i ajustar en funció de resultats i aprenentatges. 

Exemples de reptes: 

  • Redisseny d'un programa formatiu existent. 
  • Integració intel·ligència artificial en processos d'aprenentatge. 
  • Promoció de la transferència de l'aprenentatge al lloc de treball. 

Recomanem que els participants assumeixin rols diferents dels propis per ampliar perspectives, estimular el pensament divergent i descobrir oportunitats no evidents. 

El joc es pot adaptar tant a sessions breus com a processos més llargs. 

  • Activar tallers entre unitats de formació. 
  • Dinamitzar sessions d'avaluació o millora contínua. 
  • Servir de recurs a workshops d'innovació educativa. 

La seva versatilitat el converteix en una eina pràctica per a equips que inicien la transformació del model formatiu, així com per a organitzacions amb trajectòries consolidades en innovació educativa. 

 

Conclusions finals: Què hi aporta HELIX – The Game? 

HELIX – The Game no és només un joc. És una eina estratègica per a: 

  • Dissenyar experiències formatives amb impacte real. 
  • Fomentar la cocreació daprenentatges transformadors. 
  • Aplicar tendències i tecnologies de manera contextualitzada. 
  • Activar la curiositat com a motor de canvi a les organitzacions. 

Com afirma Òscar Dalmau: “És imprescindible estar constantment aprenent. I hem de connectar la learnability amb la curiositat. La curiositat és una de les power skills clau en el futur. Potenciem aquestes dues habilitats”.    

Et convidem a portar HELIX – The Game als teus equips. Prova-ho, reflexiona, redissenya. Transforma la teva manera d'aprendre. 

 

I International Summit HELIX - Healthcare, education and learning innovation xperiences

HELIX és un esdeveniment que s'ha dissenyat com a espai únic on convergeixen la innovació, l'aprenentatge i el desenvolupament continu dels professionals i organitzacions de salut. Organitzat del 13 al 16 de maig per l'Institut de Formació Contínua IL3 - Universitat de Barcelona (UB), UManresa-Fundació Universitària del Bages (FUB) - Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, l'Institut Català de la Salut i Unió Consorci Formació, aquest congrés vol ser un espai de referència per compartir experiències. 

El joc HELIX - The Game és alineat amb l'esperit del congrés: transformar la salut a través de l'aprenentatge. Contribueix a aquest propòsit mitjançant: 

  • L'articulació entre formació universitària contínua, docència i aprenentatge organitzacional. 
  • L'impuls a la innovació metodològica i digital als processos de formació. 
  • L'escalabilitat d'iniciatives col·laboratives en l'àmbit internacional. 
  • La convicció que aprendre bé impacta directament a la salut de les persones. 

Tens el joc a les teves mans? Prepara't per aprendre i transformar l'educació continuada en salut. 

I si desitges més recursos, metodologies innovadores o exemples d'altres institucions, et convidem a visitar l'apartatCom ho fem” i les “Solucions a mida” d'UCF.