Comunicació clara amb pacients i famílies: el dret a entendre
Característiques del curs
Adreçat a
Professionals assistencials
Professionals no assistencials
*Professionals de l'àmbit de l'Atenció Primària (principalment a aquelles persones que pertanyin a les àrees de comunicació, experiència de pacient i atenció ciutadana).
Modalitats
Presencial
Hores
64h
Competències
Transversal
Pròximes edicions
Presentació

Quan una persona es troba en una situació relacionada amb la seva salut, sovint ho fa des d’una posició de vulnerabilitat. En aquests moments, garantir una comunicació clara no és només una bona pràctica: és un dret fonamental del/la pacient i de les seves famílies: el dret a entendre. Així doncs, al parlar de comunicació clara fem al·lusió directa al dret a entendre dels pacients i les seves famílies.
A més, un dels objectius principals de la comunicació clara és evitar tecnicismes innecessaris, missatges confusos o ambigüitats i, sobretot, garantir que, quan una persona acudeix a una visita mèdica o rep un informe clínic, entengui què se li està comunicant i què implica això per a la seva salut i la seva vida.
Aquest curs ofereix eines i estratègies per millorar la comunicació en l’àmbit sanitari, posant èmfasi en allò que realment importa: que cada pacient comprengui la informació que rep. Aprendrem a adaptar el llenguatge, a estructurar missatges de manera eficaç i a utilitzar recursos visuals per fer la informació mèdica més comprensible, accessible i útil per a tothom, independentment del seu nivell educatiu o situació personal.
Al llarg de les sessions, i mitjançant una metodologia pràctica, les persones participants aplicaran els coneixements adquirits per identificar i refer comunicacions reals del seu dia a dia professional.
Equip docent
El curs compta amb la participació de professionals de Prodigioso Volcán, una empresa referent en comunicació clara. El seu equip està format per persones expertes a transformar continguts complexos en missatges comprensibles, accessibles i útils per a tota la ciutadania.
Objectius d'aprenentatge
Objectiu general:
Capacitar als/les professionals de l’àmbit sanitari en comunicació clara perquè els nous serveis i, sobretot, els nous models d'atenció, assegurin uns paràmetres de màxima eficiència i qualitat.
Objectius específics:
-
Aplicar estratègies de llenguatge clar i estructura informativa per a millorar la comunicació amb pacients i ciutadania
-
Incorporar elements visuals i gràfics que facilitin l'accés i la comprensió de la informació mèdica
-
Sensibilitzar sobre l'impacte de la comunicació en l'experiència de pacient i en la confiança en el sistema sanitari
-
Identificar i transformar comunicacions institucionals i mèdiques per a fer-les més clares i comprensibles
Contingut
Sessió 1. Introducció a la comunicació clara i aplicació a l'àmbit sanitari
- Objectiu: Introduir els conceptes clau de la comunicació i contextualitzar-los en l'àmbit sanitari.
- Continguts:
- El dret a entendre. Breu repàs històric i rellevància actual
- Què és la comunicació clara: components principals
- Llenguatge clar
- Llenguatges d'especialitat
- Avantatges de la comunicació clara per a les persones emissores i destinatàries
- Necessitat d'aplicació de la comunicació clara en l'àmbit sanitari: exemples i casos reals
- El mètode dels 9 passos
- Taller pràctic: Identificació d'un repte comunicatiu real i concret sobre el qual la persona participant treballarà al llarg de la formació
Sessió 2. El pacient i el seu acompanyant
- Objectiu: Comprendre millor als destinataris de la comunicació per a adaptar-la a les seves necessitats
- Continguts:
- Les persones com a centre
- Comunicar pensant en la persona destinatària, no en la persona emissora
- Eines per a conèixer a la persona destinatària
- La vulnerabilitat digital
- Empatia i compatia
- La mirada inclusiva
- Les paraules denoten i connoten
- Exemples inspiradors
- Taller pràctic: Construcció d'un perfil i itinerari de la persona usuària
Sessió 3. Puc entrenar la claredat? Pautes per a millorar
- Objectiu: Adquirir pautes per a organitzar i jerarquitzar la informació de manera clara.
- Continguts:
- Diferència entre contingut i informació
- L'estructura de la informació i conceptes relacionats
- Planifica, per què ens costa tant resumir
- L'ordre de la informació
- L'organització dels continguts
- Jerarquia informativa
- Les màximes conversacionals de Grice
- Canals i formats
- Exemples inspiradors
- Taller pràctic: Aplicació guiada dels passos per a planificar, estructurar i jerarquitzar la informació en un text triat per la persona participant.
Sessió 4. Aprèn llenguatge clar
- Objectiu: Aprendre a revisar i escriure textos aplicant els principis del llenguatge clar.
- Continguts:
- Llenguatge clar, consells pràctics d'aplicació directa
- El llenguatge clar, què és i en què es diferencia del llenguatge fàcil
- El llenguatge tècnic: la comunicació sanitària
- La longitud de les oracions i els paràgrafs
- Les formes no personals
- Les oracions impersonals
- L'ordre dels elements en l'oració
- Errades freqüents que resten claredat
- Les metàfores
- El llenguatge concret enfront del llenguatge abstracte
- Exemples inspiradors
- Taller pràctic: Reescriptura del contingut textual del cas triat
Sessió 5. Veure per a entendre: Comunicació visual en l'àmbit sanitari
- Objectiu: Aplicar principis de disseny clar per a millorar la comprensió de la informació.
- Continguts:
- Per què el disseny clar és important?
- El nostre cervell és visual i textual
- Capes per a elaborar un disseny clar
- Com detectar si el disseny d'un document és clar
- Què podem aprendre del legal design
- La importància de les formes i els colors
- La tipografia ho pot canviar tot
- La composició, principals tipus i avantatges
- Com integrar els elements gràfics? Icones, il·lustracions, dibuixos, taules
- Comunicacions d'impacte
- Taller pràctic: Anàlisi del text triat i proposta de millora utilitzant recursos com a icones, colors o taules.
Sessió 6. No deixar a ningú enrere: l'accessibilitat
- Objectiu: Incorporar criteris d'accessibilitat perquè la comunicació sigui comprensible per a totes les persones.
- Continguts:
- Pensar en totes les persones
- L'accessibilitat: una limitació o una oportunitat?
- Què cal tenir en compte perquè una comunicació sigui accessible
- Les formes, els colors, els textos. Com ho faig perquè siguin accessibles?
- L'accessibilitat en els diferents formats
- El que podem fer. Voler fer-ho perfecte sovint impedeix fer-ho bé.
- Taller pràctic: Exercici de realitat virtual per a experimentar barreres de comunicació.
Sessió 7. Fer fàcil el difícil. Informació complexa a públics vulnerables
- Objectiu: Utilitzar recursos visuals per a facilitar la comprensió d'informació tècnica o densa.
- Continguts:
- Infografies i gràfics.
- D'on venen els gràfics que utilitzem?
- Tipus de gràfics i guies de referència
- Anàlisi pràctica de gràfics d’UCF
- Com identificar la informació complexa per al destinatari
- Els principals tipus de gràfics i representacions més útils per al sector sanitari
- Infografies i gràfics.
- Taller pràctic: Construcció de comunicacions amb gràfics i anàlisi dels errors més freqüents.
Sessió 8. Presentació de projectes
- Objectiu: Presentar el projecte final de cada participant i reflexionar sobre els canvis realitzats, els assoliments aconseguits i els aspectes a millorar.
- Continguts:
- Recordatori dels conceptes més importants
- Lliurament de pòster amb els principals consells
- Presentació dels projectes i posada en comú
Metodologia
El curs combina teoria i pràctica, en 8 sessions presencials de 8 hores cadascuna.
A les sessions teòriques, s'exposaran els principis de la comunicació clara en l'àmbit sanitari, a través de presentacions dinàmiques amb exemples pràctics. S'analitzaran bones i males pràctiques en documents reals i s'explicaran estratègies per a fer la informació mèdica més comprensible. També s'abordarà la importància del disseny visual i l'accessibilitat.
Als tallers pràctics, les persones participants treballaran sobre materials reals del seu centre de treball (documents, cartells, fulletons, missatges digitals, etc.), aplicant les estratègies apreses per a millorar la seva claredat i accessibilitat. Es realitzaran exercicis individuals i en grup per a reformular textos, jerarquitzar informació i optimitzar el disseny visual. Cada participant desenvoluparà una proposta de millora que presentarà a l'última sessió per a compartir aprenentatges i rebre retroalimentació.
Calendari de les sessions
Sessió | Data | Lloc | Horari |
Sessió 1 |
Grup 1: 07/05/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 2 |
Grup 1: 26/05/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 3 |
Grup 1: 18/06/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 4 |
Grup 1: 15/09/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 5 |
Grup 1: 29/09/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 6 |
Grup 1: 20/10/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 7 |
Grup 1: 03/11/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Sessió 8 |
Grup 1: 24/11/25 |
Aules UCF |
09.00 a 17.00 h |
Acreditació
Els participants del curs rebran un certificat d'aprofitament expedit per UCF i acreditat pel Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries - Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud, prèvia superació dels requisits d'avaluació.
Col·laboració
Aquest projecte s'ha realitzat en col·laboració amb el Departament de Salut i està finançat pel Ministeri de Sanitat a càrrec dels fons aprovats en el CISNS del 24 de juliol de 2024 com a suport al Marc Estratègic d'Atenció Primària i Comunitària.
