Vés al contingut

Innovació en processos assistencials en atenció primària

Característiques del curs

Adreçat a

Comandaments
Professionals assistencials
Metges/sses
Altres facultatius/ves (LOPS)
Infermeres/ers
TCAIs
Altres aux. i tècnics/ques (LOPS)
Fisioterapeutes
Psicòlegs/ogues clínics/ques
Nutricionistes
Treballadors/es socials
Terapeutes ocupacionals
Administratius/ves sanitaris/àries
Professionals no assistencials
Modalitats
Híbrid
Hores
20h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
ipa-atencio-primaria_simulador.jpg

El programa formatiu Innovació en Processos Assistencials amb orientació a resultats per a l'atenció primària és una formació dissenyada per introduir-nos en la ciència de la innovació de processos i en la comprensió d'alguns dels principals problemes als quals ens enfrontem en l'entorn actual de l'atenció primària.

El seu propòsit és millorar el sistema a través de la redefinició i la millora dels processos assistencials posant com a referència el Triple AIM:

  • Millorar el resultat clínic.
  • Afavorir l'experiència del pacient i del professional.
  • Fer-ho de manera sostenible.

Amb aquesta formació pràctica experimentarem com podem aplicar les metodologies i filosofies de gestió més innovadores i modernes per a la millora contínua utilitzant els models Lean Healthcare i Value Based Healthcare, per posar el focus en el valor, el flux, la seguretat i l'experiència del pacient, amb rigor però d'una manera fàcil i propera per als i les professionals assistencials.

Els processos es milloren allà on les coses succeeixen, i fer-ho en línia ens ha plantejat un repte molt important. Per això, emprarem una metodologia d'aprenentatge basada en un simulador de processos, inspirat en els jocs d'estratègia, dissenyat específicament per a aquesta formació. L'avantatge de la simulació, com a entorn segur, és que mostra l'impacte de les decisions de manera ràpida i ofereix molta velocitat d'aprenentatge. La interacció amb el simulador endinsa l'alumne/a en una realitat que va evolucionant a mesura que es van portant a terme iniciatives i millores.

En aquest programa aplicarem les millors eines i pràctiques amb metodologies integradores, senzilles, pròximes i que produeixin resultats directes sobre l'adequació de la demanda i el bon funcionament de l'EAP, aplicant els principis de l'anàlisi de processos, la maximització de competències, la programació per motius i la implementació de projectes de millora.

Realitzarem un projecte operatiu, de manera pràctica, per canviar la forma d'organitzar-nos, innovant en els processos assistencials i on els i les professionals treballin en equip, de manera coordinada, multidisciplinària i posant el pacient al centre.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Tenir un primer contacte amb les noves metodologies de la gestió d’operacions i millora contínua aplicades a la salut (processos, Lean, Value-Based Healthcare) en l’àmbit de l’atenció primària, per tal d’impulsar una transformació de la seva organització centrada en el pacient, millorant resultats clínics, de seguretat, qualitat i eficiència.

Objectius específics:

  • Conèixer d’una manera integrada, senzilla i orientada a resultats, l’aplicació bàsica de les metodologies d’innovació en processos assistencials.

  • Conèixer els conceptes de valor i no valor.

  • Explorar aplicacions pràctiques per generar continguts formatius basats en el nou simulador de processos d’atenció primària: projectes de maximització de competències, programació per motius i d’adequació de la demanda. 

     

Contingut
  1. Anàlisi de contingents i càrregues assistencials

    • Comprensió dels principals problemes de l’EAP

    • Anàlisis de les càrregues assistencials

  2. Estudi d’accessibilitat

    • Anàlisis i comprensió de l’accessibilitat

    • Afectació de la variabilitat

  3. Anàlisi de visites forçades

    • Anàlisis de demanda i oferta

    • Tipus de visita

    • Afectació de les visites forçades

  4. Longitudinalitat i anàlisi de les agendes

    • Importància i concepte de longitudinalitat

    • Agendes i la seva afectació

  5. Maximització de competències en la demanda espontània

    • Gestió de la demanda espontània

    • Adequació de la demanda

  6. Proactivitat i programació per motius en la demanda espontània

    • Proactivitat sistemàtica i proactivitat assistida

    • Programació per motius

  7. Equip integrat, valor i no valor, demanda evitable

    • Valor i no valor

    • UBA3

    • Demanda evitable i pràctiques de poc valor

       

Metodologia
illustracio_1

Per realitzar aquesta formació, els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Una premissa de la millora de processos és que s’ha de treballar i observar “allà on les coses succeeixen” (el que en Lean s’anomena Gemba). Així doncs, a través d’un simulador gamificat de processos ambientat en una ABS (àrea bàsica d’atenció primària), podrem posar en pràctica els processos d’aquesta.

Ens situarem, en la simulació, en el rol d’un professional a qui li assignen ajudar l’EAP a solucionar diferents problemes, i interactuarem amb diferents professionals de l’equip d’atenció primària que ens guiaran. Haurem de gestionar les agendes, la demanda, els recursos, i entendre els problemes des de diferents punts de vista. Amb aquest ecosistema transitarem pels continguts, d’una manera completament pràctica, utilitzant la simulació per adquirir el coneixement a través de la transformació de l’experiència concreta i les reflexions posteriors. El fet d’interactuar i escoltar els diferents rols, també ens donarà la capacitat de practicar el pensament crític i l’empatia.

“Innovació en Processos Assistencials amb orientació a resultats” és un programa en línia tutoritzat merament pràctic, orientat a entendre, mapar i treballar els processos assistencials i a mesurar l’impacte de la millora mitjançant la plataforma de simulació i, sobretot, orientat a aprendre fent.

Es durà a terme una primera sessió de telepresència com a introducció del curs i explicació del funcionament del simulador. A més, al llarg de tot el curs, l’alumnat rebrà tutoria i resolució de dubtes a l’aula virtual.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estan acompanyats per: 

  • La tutoria, que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de tipus tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és la puntuació obtinguda al final de cada mòdul. Aquesta es basa en les habilitats de l’alumnat per a superar el mòdul i en un test al final de cadascun que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre els temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut i progressar fins a la finalització del simulador.
  • Realitzar totes les activitats programades del curs.
  • Obtenir una nota als mòduls igual o superior a 50.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats adquirides.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF i acreditat pel Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries – Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud, prèvia superació dels requisits d’avaluació.

 

Col·laboració

Es tracta d’una iniciativa conjunta d’Enaltis i Unió Consorci Formació (en representació de la Unió Catalana d'Hospitals i el Consorci de Salut i Social de Catalunya).

Amb el suport de l’Institut Català de la Salut.

logo ICS