Programa d’actualització en l’atenció de les persones amb ictus per a professionals de l’APIC
Característiques del curs
Adreçat a
Metges/esses
*El curs es dirigeix, concretament, a Metges/sses de família APIC
Modalitats
Híbrid
Hores
12h
7 hores online / 5 hores presencial
Competències
Tècnica
Pròximes edicions
Presentació
Una atenció sanitària que aspiri als millors resultats en salut requereix el compromís del sistema sanitari amb la capacitació i formació continuada de tots els professionals sanitaris implicats.
Recentment, l’actualització de l’Estrategia en Ictus del Sistema Nacional de Salud (SNS) establia la necessitat de donar suport a la formació i capacitació dels professionals sanitaris que intervenen en tota la trajectòria assistencial de l’ictus per tal de garantir que l’atenció s’enfoca a donar cobertura a les diferents necessitats dels pacients.
En el cas de l’ictus, el paper del metge de família és fonamental perquè acompanya el pacient abans de l’ictus, identificant el seu risc i aconsellant estratègies de prevenció primària, passant per la fase aguda, fins a la fase crònica i de seqüeles, vigilant l’adherència al tractament de prevenció secundària, controlant els factors de risc vascular i identificant els problemes intercurrents que requereixin la revisió per part d’altres experts.
Objectius d'aprenentatge
Objectiu general
- Augmentar la capacitat i competència en patologia cerebrovascular dels metges especialistes de medicina familiar i comunitària per a garantir el maneig integral d’aquests pacients.
Objectius específics
- Millorar el maneig del pacient a risc per assolir l'objectiu de SAPE de reducció del 10% de la incidència d'ictus.
- Augmentar la sensibilitat sobre la detecció precoç de la fibril·lació auricular, una arítmia cardíaca potencialment embòlica i causant d'ictus greus.
- Conèixer en profunditat el sistema de codi ictus de Catalunya: símptomes i signes d'alerta, protocol i circuits de derivació, dispositius d'urgències vinculats i atenció prehospitalària.
- Augmentar la identificació oportuna del pacient amb ictus agut, en particular, de l'ictus minor, atac isquèmic transitori, ictus de circulació posterior i ictus pediàtric, i capacitar l'MF als pilars del maneig del pacient agut.
- Conèixer les eines diagnòstiques disponibles i la importància de fer un diagnòstic etiològic que permeti individualitzar l'estratègia de prevenció secundària.
- Conèixer els principis que guien la rehabilitació del pacient amb ictus, les modalitats terapèutiques que inclou, i la importància de la continuïtat assistencial a llarg termini d'aquests pacients així com la detecció i el maneig dels problemes intercurrents en la fase de seqüeles.
Competències i habilitats
En aquesta formació es pretén assolir:
- Un coneixement profund del sistema de codi ictus de Catalunya: nivells assistencials, dispositius sanitaris implicats, i funcionament.
- Una actualització de coneixements sobre el maneig especialista del pacient amb ictus agut atenent les particularitats segons el subtipus d’ictus.
- Un coneixement sobre les cures prestades en la Unitat d’Ictus, i els principis del tractament neurorehabilitador.
- Una revisió dels estàndards de qualitat pel que fa a la prevenció secundària de l’ictus.
Contingut
Part online (7 hores)
-
Mòdul 1. Atenció en fase hiperaguda. El sistema de codi ictus de Catalunya
- Avaluació del pacient amb ictus
- Què és un ictus?
- Diagnòstic diferencial
- Clínica
- Antecedents rellevants
- Sistema de codi ictus
- Proves d’imatge
- Tractament de l’ictus isquèmic
- Tractament de reperfusió
- Complicacions associades a tractaments de reperfusió
- Tractament contra l’ictus hemorràgic
- Tractament farmacològic de l’ictus hemorràgic
- Tractament quirúrgic
-
Mòdul 2. Atenció hospitalària. La unitat d’ictus
- La Unitat d’Ictus, aspectes generals
- La Unitat d’Ictus, aspectes generals
- Les unitats d’ictus de Catalunya
- Criteris d'accés a la Unitat d’Ictus
- Les cures d'infermeria
- Vigilància hemodinàmica i neurològica
- Medicació per a la fibrinòlisi intravenosa
- Cures dels pacients després dels tractaments específics
- Nutrició i disfàgia
- Mobilització precoç
- Valoració de l’estat d’ànim
- Educació sanitària
- L’estudi etiològic
- Exploracions complementàries
- Estudis d’imatges vasculars
- Estudis de laboratori
- Valoració cardíaca
- Altres exploracions
- Inici de la rehabilitació
- Avaluació precoç de les necessitats de rehabilitació
-
Mòdul 3. La rehabilitació del pacient amb ictus
- La rehabilitació del pacient amb ictus
- La rehabilitació: concepte i objectiu
- Fase aguda
- Avaluació precoç de les necessitats de rehabilitació
- Àmbits d’atenció
- Criteris de selecció i distribució de recursos al territori
- El programa rehabilitador
- Equip de professionals
- Intensitat
- Objectius
- Intervencions en RHB
- Indicacions i nivells d’evidència científica
- Transició hospital – comunitat
- Coordinació – alta hospitalària precoç
- Avaluació dels resultats
- Escales de valoració funcional
- Fase crònica
- Reavaluació de les necessitats de rehabilitació
-
Mòdul 4. Prevenció secundària de l’ictus
- Factors de risc de l’ictus
- Principals factors i la seva incidència
- Maneig de la pressió arterial més enllà de la fase aguda
- Ictus isquèmic
- Ictus hemorràgic
- Determinació de la pressió arterial i monitoratge
- Tractament mèdic de la pressió arterial
- Complicacions derivades del tractament de la hipertensió
- Tractament de la dislipèmia en prevenció secundària
- La dislipèmia
- Nivells òptims de colesterol en prevenció secundària de l’ictus isquèmic
- Tractaments per controlar el colesterol LDL
- Control de la glicèmia en prevenció secundària de l’ictus
- Tractament de la diabetis
- Control de la fibril·lació auricular en prevenció secundària de l’ictus
- Risc de recurrència de l’ictus cardioembòlic
- Fàrmacs anticoagulants d’acció directe en l’ictus
- Fàrmacs anticoagulants antivitamina K
- Tractament alternatiu a l’anticoagulació
- Sistemes de detecció de fibril·lació auricular oculta en l’ictus isquèmic
- Dispositius per detectar la fibril·lació auricular
- Tractament d’altres etiologies d’ictus isquèmic cardioembòlic
- Prevenció secundària d’altres patologies cardioembòliques
- Prevenció secundària en ictus poc freqüents
- Tractaments d’ictus poc freqüents
- Tractaments antiagregants en prevenció secundària de l’ictus
- La monoantiagregació i la doble antiagregació
- Activitat física com a prevenció secundària
- Exercici i activitat física després de l’ictus
- Control de l’adherència a la medicació
- El compliment i l’abandonament de la medicació
- Treball social i valoració
- Valoració de la situació social
- Seguiment després de l’alta hospitalària
- Introducció al seguiment del pacient
- Seguiment multidisciplinari
- Seguiment dels principals factors de risc vascular
- Inici del programa. Transició a l’alta
- Seguiment als equips d’atenció primària
Part presencial (5 hores)
La part presencial del curs se centrarà en aspectes més pràctics dels mòduls del curs amb major impacte en el dia a dia professional de l’APIC.
Aprendrem a identificar l’ictus agut, a aplicar el protocol del codi ictus i conèixer el model territorial que l’acompanya, a valorar la gravetat de l’ictus amb escales adequades, a seleccionar els pacients candidats a teràpies de reperfusió, i coneixerem les cures que reben els pacients aguts (isquèmics i hemorràgics).
També aprofundirem en els pilars del tractament de neurorehabilitació, i aprendrem la importància de la prescripció d’un tractament rehabilitador guiat per objectius, i de l’avaluació protocol·litzada mitjançant escales adients.
Finalment, actualitzarem coneixements sobre el maneig dels factors de risc en prevenció secundària, i la importància de la continuïtat assistencial multidisciplinària a més llarg termini.
La sessió està distribuïda en una primera part introductòria del curs i, posteriorment, tres blocs teoricopràctics corresponents als mòduls 1 (el sistema de Codi Ictus de Catalunya), 3 (el programa de rehabilitació), i 4 (la prevenció secundària) de la part virtual del curs. Es presentarà també el cas clínic i el qüestionari amb què s’avaluaran diversos aspectes pràctics de cadascun dels blocs.
Metodologia
Per fer aquesta formació, els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació; així com un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.
Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.
Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.
S’ha previst, també, una sessió presencial que ajudarà a aprofundir en aquells temes o pràctiques que siguin més difícils de transmetre en la part en línia, assegurant així la transferència de coneixements i pràctica als professionals assistents.
Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estaran acompanyats/ades per:
- La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
- La docència a la part presencial del curs.
- L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.
Avaluació
L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.
Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:
- Visualitzar-ne tot el contingut.
- Fer totes les activitats programades del curs.
- Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.
- Assistir al taller presencial de 5 hores de durada.
En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats que s’han adquirit.
Acreditació
Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF i acreditat pel Consell Català de Formació Continuada de les Professions Sanitàries – Comisión de Formación Continuada del Sistema Nacional de Salud, prèvia superació dels requisits d’avaluació. Els crèdits de formació continuada només són vàlids per a les professions sanitàries que es relacionen a la LOPS.
Col·laboració
El curs ha estat una iniciativa del Pla director de malalties vasculars cerebrals.
Aquest programa formatiu ha estat finançat amb càrrec dels fons del Ministerio de Sanidad del Gobierno de España aprovats en el CISNS de 23 de juny de 2023 com a recolzament al Marc Estratègic d’Atenció Primària i Comunitària.