Retinografia i OCT en diabetis mellitus tipus 2: interpretació clínica
Característiques del curs
Adreçat a
Medicina
Facultatius mèdics d’equips d’atenció primària
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
5h
Competències
Tècnica
Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.
Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
La diabetis mellitus tipus 2 és una malaltia crònica amb alta prevalença que comporta un risc elevat de complicacions microvasculars, entre les quals destaca la retinopatia diabètica (RD). Aquesta complicació, tot i ser una de les més freqüents i potencialment greus, és també de les més prevenibles si es detecta precoçment mitjançant cribratge sistemàtic, una estratègia clau per evitar la pèrdua visual i millorar la qualitat de vida dels pacients.
L'atenció primària té un paper fonamental en aquest procés gràcies a la proximitat amb el pacient, la capacitat de seguiment i la visió integral del procés crònic.
Aquest curs ofereix al professional d'atenció primària eines pràctiques per identificar, interpretar i actuar davant les principals lesions de la retinopatia diabètica mitjançant retinografia i OCT, reforçant així el seu rol essencial per garantir que el cribratge es realitzi adequadament i es faci la derivació pertinent quan calgui.
Objectius d'aprenentatge
Objectius generals:
- Proporcionar als assistents els coneixements necessaris per interpretar la retinografia no midriàtica i la tomografia de coherència òptica (OCT).
Objectius específics:
- Conèixer la demografia i la fisiopatologia de la retinopatia diabètica.
- Conèixer i interpretar la retinografia no midriàtica de la població normal, les variants de la normalitat i les troballes patològiques.
- Conèixer i interpretar la tomografia de coherència òptica (OCT) de la població normal i les troballes patològiques, així com la seva complementarietat amb la retinografia.
- Diferenciar les contribucions de la diabetis i d’altres malalties al fons d’ull.
- Conèixer l’organització del circuit de càmera no midriàtica i els diferents professionals que hi intervenen: professional que fa la petició, personal tècnic que duu a terme la prova, metge avaluador, oftalmòleg referent i professional que fa la midriasi.
- Conèixer les tecnologies d’intel·ligència artificial aplicada a la retinografia i l’OCT que s’estan desenvolupant.
Competències i habilitats
En aquesta formació es pretén assolir:
- Competència tècnica i especialització
Contingut
- Mòdul 1. Retinografia i OCT en diabetis mellitus de tipus 2: interpretació clínica
- L’exploració del fons d’ull
- Fisiopatologia de l’RD
- Retinografia no midriàtica i tomografia de coherència òptica (OCT)
- Troballes en retinografia no midriàtica
- Signes clínics en OCT
- Els metges de família i la interpretació del fons d’ull
- El futur del cribratge de l’RD: arriba la IA
Metodologia
Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, i també un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.
Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, així com eines i recursos audiovisuals desenvolupats a mida, en els quals professionals experts traslladen i reforcen aprenentatges de valor; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.
Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.
Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estaran acompanyats/ades per:
- La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.
- L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.
Avaluació
L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de curs, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.
Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:
- Visualitzar-ne tot el contingut.
- Obtenir una nota al qüestionari igual o superior a 7.
En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats que s’han adquirit.
Acreditació
Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.