Vés al contingut

Atenció i gestió assistencial hospitalària

Característiques del curs

Adreçat a

Administració sanitària
Administració Sanitària Auxiliar
El curs va dirigit a tot el personal administratiu sanitari d’atenció primària i hospitalària.
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
25h
Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
AGAH.jpg

El sector sanitari actual exigeix professionals administratius amb una sòlida formació en gestió hospitalària i atenció als pacients. Aquest curs aborda els aspectes clau de l'experiència assistencial des de diferents perspectives: l'atenció directa al pacient i família, la gestió de processos quirúrgics i llistes d'espera, l'administració eficient de consultes externes i serveis centrals, la coordinació d'urgències i l'optimització de l'estada hospitalària.

Aprendrem a gestionar prestacions del sistema sanitari, implementar protocols d'atenció personalitzada, coordinar serveis de voluntariat, i aplicar normatives sobre voluntats anticipades i eutanàsia. S'aprofundirà en eines de gestió i els circuits de reclamacions, així com en els sistemes de gestió de llits, transport sanitari i documentació clínicoadministrativa.

Aquesta formació permet desenvolupar competències essencials per esdevenir un element clau en l'equip assistencial, i contribuir així a millorar l'eficiència dels serveis hospitalaris en un entorn sanitari cada cop més centrat en les necessitats dels usuaris.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectius generals:

  • Proporcionar una visió global i integradora de l'atenció al pacient i família en l'entorn hospitalari.
  • Desenvolupar competències específiques per a la gestió administrativa eficient dels diferents àmbits assistencials.
  • Conèixer el marc normatiu i els protocols de gestió del sistema sanitari públic català.
  • Comprendre el rol de l'administratiu com a part essencial de l'equip assistencial i la seva contribució a la qualitat de l'atenció.
  • Fomentar habilitats de comunicació i relació amb els pacients i les seves famílies.

Objectius específics:

  • Identificar les prestacions i serveis del sistema sanitari disponibles per als pacients.
  • Identificar les diferents activitats i recursos disponibles per a pacients i familiars.
  • Entendre el marc legal i els protocols relacionats amb les voluntats anticipades i l'eutanàsia.
  • Definir el rol de l'administratiu en el procés quirúrgic.
  • Identificar les funcions de l'administratiu com a referent d'agendes.
  • Gestionar correctament les derivacions i la continuïtat assistencial dels pacients.
  • Definir el rol de l'administratiu en el servei d'urgències.
  • Dominar els processos d'admissió i alta de pacients a urgències.
  • Identificar les funcions de l'administratiu a admissió i planta d'hospitalització.
  • Dominar els sistemes de gestió de llits. 

 

Competències i habilitats 

En aquesta formació es pretén assolir: 

  • Capacitat per proporcionar una atenció respectuosa que respongui a les preferències, necessitats i valors dels pacients i les seves famílies.
  • Capacitat per organitzar, coordinar i executar processos administratius en l'àmbit hospitalari amb eficiència i segons les normatives vigents.
  • Capacitat per identificar, analitzar i resoldre situacions de l'entorn hospitalari, oferint solucions adequades i àgils.

 

Contingut
  • Mòdul 1. Atenció a pacient i família
    • Tots som experiència de pacient
    • El sistema sanitari públic. Carta de drets i deures. SNS
    • Antecedents i concepte d’experiència del pacient
    • Implementació de l’experiència del pacient
    • Escala de participació
    • Voluntariat
    • Activitats per pacients i família
    • Gestió reclamacions, suggeriments i agraïments
    • SOM: segona opinió mèdica
    • Targeta cuida'm
    • Voluntats anticipades / Eutanàsia
    • 061 Salut Respon

 

  • Mòdul 2. Gestions administratives: el procés assistencial quirúrgic i les llistes d’espera
    • Quan m’operen?
    • El rol de l’administratiu de salut en la programació quirúrgica
    • La programació quirúrgica i l’organització del bloc quirúrgic
    • Llistes d’espera (LLEQ) i gestió de preoperatoris, derivacions i baixes temporals
    • Identificació i registre del material implantat a quiròfan
    • Compres: gestió de les pròtesis i material de quiròfan
    • Gestió de la geolocalització del pacient quirúrgic
    • El rol de l’administratiu de salut en la gestió de la informació

 

  • Mòdul 3. Procés ambulatori

    • Un recorregut pel procés ambulatori: gestió del procés
    • Els administratius de salut i el procés ambulatori
    • Informació, canvi de cites, atenció informació al pacient i, gestió incompareixences pacients
    • Informació a la persona atesa en l’àmbit ambulatori
    • Comunicació efectiva en l’atenció sanitària ambulatòria
    • Gestió administrativa de la demanda: agendes, prestacions, derivacions, coordinació amb primària
    • Eina de gestió: Gestor de cues, gestió de cites, llistes espera...
    • L’administratiu de salut i les llistes d’espera
    • Atenció a pacients de presons (gestió de la demanda)
    • Assistència sanitària penitenciària al sistema sanitari català
    • Continuïtat en l’atenció

     

  • Mòdul 4. Gestió de pacients. Àrea d’Urgències Hospitalàries

    • Rol de l'administratiu de salut
    • Admissió i alta de pacients a urgències, continuïtat assistencial, coordinació i suport a l’equip assistencial, transmissió de la informació
    • Facturació a tercers
    • Gestió de cobertures, tipus d’assistència i documentació requerida
    • Atenció a urgències dels cossos de seguretat

     

  • Mòdul 5. Gestions administratives hospitalització i admissions
    • Rol de l’administratiu a hospitalització i admissions
    • Gestió de llits
    • Justificants d'assistència
    • Gestió IT
    • Funcions de suport
    • Acollida al pacient i família a planta
    • Gestió de la informació a pacient i família
    • Gestió de l'acompanyament i les visites a la persona ingressada
    • Coordinació de logística funcionament planta
    • Transport Sanitari: no urgent, PANDORA
    • Gestió de funcions

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, i també un conjunt d’eines que faciliten la comunicació. 

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió, uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement.

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics.

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estaran acompanyats/ades per: 

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs. 

  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents.

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents:

  • Visualitzar-ne tot el contingut.
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7.

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats que s’han adquirit.

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació.

 

Col·laboració

Es tracta d’una iniciativa conjunta de l’Institut Català de la Salut i Unió Consorci Formació (en representació de la La Unió Associació d'Entitats Sanitàries i Socials i el Consorci de Salut i Social de Catalunya).