Vés al contingut

Qualitat i seguretat dels pacients

Característiques del curs

Adreçat a

Professionals assistencials
Dirigit a tots i totes les professionals de les organitzacions sanitàries de tots els àmbits assistencials: atenció primària, atenció especialitzada, hospitals d’aguts i monogràfics, atenció intermèdia, atenció a la salut mental i att. urgent
Modalitats
En línia tutoritzat
Hores
21h

El programa està pensat en forma de mòduls independents, en línia, amb una durada total màxima de 21 hores, que es poden combinar entre si per formar itineraris formatius ‘a mida’.

Preu

Aquesta formació és 100% bonificable per la Fundació Tripartita. Modalitats d'inscripció personalitzades per cada entitat, tant al campus virtual d'UCF com comprant llicències d'ús dels materials online per entitats que disposen de plataforma virtual.

Competències
Tècnica

Actualment no hi ha cap edició programada d'aquest curs.

Si vols rebre informació quan publiquem una nova edició, deixa’ns el teu contacte.
Presentació
Programa bàsic en qualitat i seguretat dels pacients

La qualitat i la seguretat del pacient són dos pilars fonamentals per a una assistència sanitària d'excel·lència. La qualitat de l'atenció implica oferir un servei que sigui eficient, efectiu, accessible i, sobretot, centrat en el pacient. D'altra banda, la seguretat és una dimensió clau de la qualitat, centrada en la identificació i prevenció de riscos, errors i danys associats al procés assistencial. 

Garantir una atenció segura i de qualitat no només és fonamental per obtenir els millors resultats en salut, sinó també per fomentar la confiança dels pacients en el sistema sanitari. Aconseguir aquest objectiu exigeix un compromís constant amb la millora contínua, la formació contínua dels professionals i la implementació de pràctiques basades en l'evidència, que permetin minimitzar els riscos i maximitzar els beneficis per als pacients. 

En aquesta formació, aprofundirem en els conceptes clau de la qualitat i la seguretat, així com en les estratègies i eines necessàries per integrar-los de manera eficaç a la pràctica diària.

 

Objectius d'aprenentatge

Objectiu general:

  • Proporcionar als i les professionals de les organitzacions sanitàries coneixements bàsics sobre qualitat i seguretat dels pacients.

Objectius específics:

  • Comprendre els fonaments de la qualitat assistencial i de la seguretat de les persones ateses per integrar-los en la pràctica professional.
  • Crear una cultura de qualitat i seguretat dins de les organitzacions sanitàries on promoure la millora contínua dels processos assistencials i la implicació activa dels professionals en la gestió de riscos.
  • Identificar, gestionar i reduir els riscos associats a l'atenció sanitària, millorant els resultats de salut dels pacients.

 Competències i habilitats:

En aquesta formació es pretén assolir:  

  • Gestió de la qualitat i seguretat del pacient.
  • Desenvolupament de la cultura de seguretat i millora de l'experiència del pacient.
  • Gestió del risc i millora contínua. 

Dedicació: 

El programa està pensat en forma de mòduls independents, en línia, amb una durada total màxima de 21 hores, que es poden combinar entre si per formar itineraris formatius ‘a mida’. El tutor o tutora està disponible per atendre els dubtes sobre el contingut en un termini màxim de 48 hores laborables mitjançat:  

  • El fòrum de consultes de l’aula. 
  • El correu electrònic. 

Així mateix, per resoldre dubtes de tipus tècnic o incidències, l’equip de coordinació atendrà les consultes a través de: 

  • El fòrum de consultes de l’aula. 
  • El correu electrònic. 
  • L’atenció telefònica amb l’horari de dilluns a dijous de 9:30 a 13:30 h i de 15:30 a 16:30 h, i els divendres de 9:30 a 13.30 h. 

Contingut

El curs està pensat en forma de mòduls independents, amb una durada total màxima de 21 hores, que es poden combinar entre sí per formar itineraris formatius “a mida” per als diferents tipus de professionals que treballen a les institucions sanitàries: 

Mòdul Hores Objectius Continguts
Mòdul 1. Introducció a la qualitat i seguretat dels pacients 2 h
  • Proporcionar una visió de l'evolució històrica de la qualitat assistencial.
  • Definir els conceptes fonamentals de qualitat i seguretat dels pacients, que serviran com a base per a la resta del curs.
  • Promoure i desenvolupar el coneixement i la cultura de seguretat dels pacients entre els professionals en qualsevol nivell d'atenció sanitària. 
  • Qualitat assistencial
  • Seguretat dels pacients 
Mòdul 2. Lideratge en qualitat i seguretat dels pacients  1 h
  • Proporcionar els coneixements bàsics sobre la gestió de la qualitat i la seguretat dels pacients.
  • Fomentar una actitud positiva envers la qualitat i la seguretat dels pacients mitjançant la visibilitat i la proactivitat dels líders.
  • Reforçar aquells aspectes del lideratge més relacionats amb la qualitat i la seguretat dels pacients.
  • Potenciar la creació d’una cultura organitzacional que valori la qualitat i la seguretat com a eixos centrals de la seva activitat. 
  • Implantar una cultura de qualitat i seguretat dels pacients
  • Els líders i els seus rols 
Mòdul 3. Metodologia de la qualitat  2 h
  • Adquirir coneixements bàsics sobre una de les eines més emprades en la gestió de la qualitat: la millora contínua de la qualitat.
  • Conèixer la metodologia del cicle de millora i l’anàlisi de causa-arrel (ACR).
  • Conèixer els aspectes bàsics relacionats amb els indicadors com a eina de mesura.
  • Millora contínua
  • Planificar (plan)
  • Fer (do)
  • Estudiar (study)
  • Actuar (act) 
Mòdul 4. Autorització, certificacions, acreditacions i excel·lència 1 h
  • Definir els conceptes d’autorització, certificació, acreditació i excel·lència.
  • Indicar els aspectes clau del procés d’autorització.
  • Explicar què són les certificacions i les acreditacions.
  • Aprofundir en exemples de certificació i acreditació d’organitzacions sanitàries.
  • Descriure els principis dels models de gestió de la qualitat.
  • Reconeixement de la gestió de la qualitat a les organitzacions sanitàries
  • Autorització administrativa de funcionament
  • Certificació i entitats certificadores
  • Acreditació sanitària
  • Els models d’excel·lència o gestió de la qualitat total
Mòdul 5. Gestió de processos 1 h
  • Definir conceptualment la gestió per processos.
  • Explicar la metodologia Lean aplicada al sector de la salut.
  • Classificar els tipus de processos i elaborar un mapa de processos.
  • Identificar les estratègies per al seguiment i l’avaluació de processos. 
  • Els processos
  • La gestió de processos
  • Gestió i optimització de processos
  • Començar a treballar en la gestió per processos 
Mòdul 6. Seguretat en l’ús del medicament 3 h
  • Conèixer aspectes bàsics sobre les reaccions adverses als medicaments i els mecanismes de farmacovigilància.
  • Promoure la notificació espontània per sospites de reaccions adverses a medicaments, sobretot en les que són greus, inesperades o relacionades amb nous medicaments.
  • Identificar els errors de medicació, on es poden produir i les principals causes que els provoquen.
  • Reconèixer les eines i estratègies per afavorir la detecció, notificació i prevenció dels errors de medicació. 
  • Reaccions adverses als medicaments
  • Prevenció dels errors de medicació (EM) 
Mòdul 7. Infeccions relacionades amb l’assistència  2 h
  • Entendre la importància de la prevenció i el control de les infeccions relacionades amb l’assistència sanitària.
  • Reconèixer els principals tipus d’infeccions nosocomials (IN).
  • Conèixer el Programa de vigilància de les infeccions relacionades amb l’atenció sanitària de Catalunya: VINCat (funcionament del programa, objectius i accions).
  • Identificar les mesures preventives, com els paquets de mesures (bundles) i les llistes de verificació (checklists). Explicar la importància de la higiene de mans per prevenir infeccions. 
  • Les infeccions relacionades amb l’assistència sanitària (IRAS)
  • La infecció nosocomial respecte a la seguretat
  • Vigilància epidemiològica de les infeccions nosocomials
  • Programa de vigilància i control de la infecció nosocomial
  • Mesures de prevenció i control de la infecció nosocomial
  • Higiene de mans
Mòdul 8. Seguretat física  1 h
  • Comprendre el concepte de seguretat física i el seu àmbit d’aplicació.
  • Conèixer els procediments implicats en la gestió de la seguretat física.
  • Identificar els tipus de registres i indicadors emprats per mesurar l’eficàcia de la seguretat física.
  • La seguretat física
  • La identificació dels pacients
  • La prevenció i el tractament de caigudes
  • Les contencions físiques o immobilitzacions
  • La prevenció i el tractament d’úlceres per pressió
  • La prevenció del risc de suïcidi 
Mòdul 9. Seguretat quirúrgica  1 h
  • Identificar els riscos i les complicacions més freqüents en cirurgia.
  • Conèixer les principals eines de prevenció d’errors en el procés quirúrgic.
  • Aplicar correctament la llista de control quirúrgica.
  • Reconèixer la importància del treball en equip i la comunicació en la seguretat quirúrgica.
  • El problema de la seguretat quirúrgica
  • El programa Safe Surgery Saves Lives
  • Llistes de control
  • Els protagonistes de les verificacions
  • Procés de verificacions o controls 
Mòdul 10. Seguretat en atenció emergent 1 h
  • Conèixer els procediments i l’equipament necessari per actuar de manera eficaç davant d’una aturada cardiorespiratòria i en la posterior reposició del material d’urgències.
  • Reconèixer la importància de la formació continuada en ACR i del desenvolupament d’habilitats clau per a una actuació segura i coordinada en situacions d'emergència.
  • Promoure l'anàlisi de les actuacions dutes a terme en situacions d’ACR per identificar punts de millora i optimitzar la seguretat assistencial. 
  • Actuació davant una aturada cardiorespiratòria (ACR)
  • Punt crític I. Preparació de l’equipament i el material
  • Punt crític II. Prevenció de l’aturada cardiorespiratòria
  • Punt crític III. Actuació davant una ACR. Formació dels professionals
  • Punt crític IV. Revisió i reposició
  • Punt crític V. Anàlisi d’actuació i propostes de millora
Mòdul 11. Qualitat en la praxi assistencial 2 h
  • Comprendre què implica una pràctica clínica segura i de qualitat.
  • Identificar eines per detectar errors i analitzar-ne les causes.
  • Descriure mesures basades en l’evidència per reduir la variabilitat clínica.
  • Analitzar com l’estandardització millora la qualitat assistencial.
  • Explicar el paper de les comissions i els grups de treball en la qualitat assistencial.
  • Pràctica clínica segura
  • Detectar els errors
  • Evitar els errors
  • Estandardització
  • Grups de millora formats per professionals 
Mòdul 12. Qualitat percebuda 1 h
  • Comprendre la rellevància de la veu del client en la millora de la qualitat percebuda.
  • Identificar els clients interns i externs de l’organització.
  • Indicar a través de quines vies es pot analitzar l’opinió dels clients: dades qualitatives i quantitatives de satisfacció. 
  • Conceptes bàsics
  • Recollida d’informació
  • Presentació i comunicació de resultats
  • Plans de millora
Mòdul 13. Continuïtat assistencial 1 h
  • Definir el concepte de continuïtat assistencial i el seu model.
  • Descriure els àmbits, els professionals implicats i el paper dels sistemes d’informació.
  • Identificar les malalties i síndromes d’interès que requereixen necessàriament la continuïtat assistencial.
  • Detallar alguns dels programes específics existents. 
  • Fonaments de la continuïtat assistencial
  • Àmbits d’interrelació en el treball en xarxa
  • Les guies assistencials i els programes específics 
Mòdul 14. Maneig del dolor 1 h
  • Definir el concepte de dolor i identificar-ne els components principals.
  • Classificar el dolor segons la fisiopatologia, la durada i el patró.
  • Explicar els principis fonamentals de la valoració del dolor i les eines per mesurar-ne la intensitat i l’impacte.
  • Identificar les diferents estratègies terapèutiques per al maneig del dolor, diferenciant els tractaments no invasius, invasius i farmacològics.
  • El dolor
  • El maneig del dolor
  • Tractament del dolor
Mòdul 15. La seguretat del pacient  1 h
  • Reforçar la importància de la seguretat del pacient en l’àmbit sanitari i les estratègies clau per millorar-la. 
  • Analitzar els tipus d’incidents de seguretat i el seu impacte en pacients, professionals i organitzacions sanitàries. 
  • Conèixer les eines proactives (PROSP Cat) i reactives (SNISP) en seguretat del pacient a Catalunya
  • La seguretat del pacient 
  • La seguretat del pacient 
  • La seguretat clínica a les organitzacions sanitàries 
  • Estratègies de seguretat del pacient 

 

Modalitats d'inscripció i tarifes:  

Introducció al tarifari: 

El curs de qualitat i seguretat dels pacients està pensat en forma de mòduls independents, amb una durada total màxima de 21 hores en línia, que es poden combinar entre si per formar itineraris formatius “a mida” per als diferents tipus de professionals que treballen a les institucions sanitàries.

Trobareu mòduls de temàtica més general per tothom, mòduls dirigits exclusivament a professionals assistencials, i mòduls amb els quals es pot formar en qualitat i seguretat als professionals no assistencials.

Cada institució podrà personalitzar l’itinerari corresponent als diferents perfils professionals escollint el nombre de mòduls que decideixi.

Tot i això, des d’UCF fem una proposta d’itinerari recomanat, a títol d’exemple, on assignem mòduls als perfils en funció dels coneixements considerats necessaris per a poder abordar els principals temes de Qualitat i Seguretat dels pacients a les seves àrees de treball.

exemples d'itineraris QiSP

 

 

Modalitats d'inscripció i tarifes: 

Opció A: Campus virtual d’UCF:
  • Personalitzarem per cada entitat aules virtuals agrupant les inscripcions per grups de màxim 80 participants (a efectes de bonificació de la FUNDAE i per facilitar un adequat seguiment de tutories), podent desenvolupar diferents grups en paral·lel.
  • Es demana un mínim de 20 alumnes per posar en marxa la formació.
  • Es facilitarà de manera periòdica un informe de seguiment del curs a l’entitat.
  • En aquesta opció no es contempla iva a l’import a facturar per tractar-se d’impartició de formació.
 

Preu per alumne

Més de 13 hores

Preu per alumne

Menys de 12 hores

Inscripció individual 97 € 52 €
Descomptes per volum:    
  • De 50 a 100 inscripcions
72 € 39 €
  • De 101 a 300 inscripcions
48 € 26 €
  • Més de 300 inscripcions
Demanar una proposta adhoc

 

Opció B: Comprant llicències d’ús dels materials online.
  • Està pensat per aquelles entitats que disposin de plataforma virtual i vulguin disposar lliurement dels materials del curs per a la seva formació interna.
  • L’entitat assumirà la coordinació del curs així com la tutoria.
  • El preu de llicència dels materials s’han de consultar. En aquest cas sí que s’afegirà l’IVA corresponent al preu total.

Aquesta formació és 100% bonificable per la Fundació Tripartita.

 

 

Metodologia
illustracio_1

Per fer aquesta formació els i les participants disposen d’un espai virtual on trobaran tots els materials didàctics interactius necessaris, les activitats i els qüestionaris d’avaluació, i també un conjunt d’eines que faciliten la comunicació.  

Els materials didàctics del curs estan pensats per facilitar l’experiència d’aprenentatge, amb activitats d’autoavaluació i de reflexió; uns aprenentatges que ajuden a fer transferible el coneixement. 

Aquesta experiència d’aprenentatge inclou històries o casos pràctics que permeten contextualitzar i connectar de manera significativa i vivencial amb els continguts teòrics. 

Durant tot el procés d’aprenentatge els i les participants estaran acompanyats/ades per:  

  • La tutoria que atendrà les consultes que puguin sorgir respecte al curs.  
  • L’equip de coordinació acadèmica per resoldre qualsevol consulta o incidència de caràcter tècnic sobre el funcionament de l’aula.

 

Avaluació

L’element fonamental d’avaluació establert en aquest curs és el qüestionari final de cada mòdul, que permet comprovar individualment els coneixements adquirits sobre cadascun dels temes corresponents. 

Les condicions necessàries per superar el curs són les següents: 

  • Visualitzar-ne tot el contingut. 
  • Obtenir una nota als qüestionaris igual o superior a 7. 

En finalitzar, els i les participants valoraran el curs mitjançant una enquesta de satisfacció que inclou la qualificació del professorat, del material, de la documentació i dels coneixements i les habilitats que s’han adquirit. 

 

Acreditació

Els participants del curs rebran un certificat d’aprofitament expedit per UCF, prèvia superació dels requisits d’avaluació. 

 

Col·laboració

Vols obtenir més informació?

Si vols ampliar la informació d'aquest curs, posa't en contacte amb nosaltres a través del formulari que trobaràs fent clic aquí sota. Et respondrem el més aviat possible!

Contacta’ns