IV Congrés d’Igualtat i RH a Toledo: "la innovació, sense acció, no transforma el sistema de salut"
UCF ha participat en el IV Congrés d’Igualtat i Recursos Humans dels Serveis Públics de Salut, celebrat a Toledo del 22 al 24 d’octubre. Amb el lema “Las personas primero”, el congrés ha reunit professionals de tot l’Estat per compartir reptes, bones pràctiques i visions transformadores en la gestió de persones.
Amb una mirada col·lectiva i compromesa, el congrés aposta per una sanitat més igualitària, eficient i centrada en les persones, i per un model de gestió que posi el benestar al centre. En aquesta edició, s’han abordat temes clau com la perspectiva de gènere en les polítiques sanitàries, el benestar emocional dels equips, el lideratge transformador, la retenció del talent i les bones pràctiques en atenció primària, entre d’altres.
En aquest sentit, des d’UCF hi hem presentat dos programes formatius en sostenibilitat i en recursos humans, i hem intervingut a la taula rodona sobre innovació amb una idea clara:
“La innovació, sense acció, no transforma el sistema de salut”, ha dit la gerent d'UCF, Ana Sedano, a la taula rodona sobre Innovació FAST (Funciona, s'Aplica, Serveix i Transforma).
Formació amb impacte: dues experiències presentades
UCF hi ha participat com a membre del comitè científic, com a ponent en una taula d’innovació i presentant dues comunicacions sobre formació transformadora. Tot amb un objectiu: contribuir a un sistema sanitari més just, sostenible i orientat a les persones.
- Programa S3 en Sostenibilitat: Aquest programa de 60 hores ha format 33 professionals en temes clau com la sostenibilitat ambiental i social, la governança responsable o l’economia circular. Amb un enfocament vivencial i pràctic, ha generat 264 propostes d’acció amb impacte real als centres sanitaris participants i ha comptat amb la col·laboració del Centre de Desenvolupament de Salut Planetària d’ISGlobal.
- Programa IN-FLUEIX: Dirigit a equips de desenvolupament de persones i RH, aquest programa impulsa el lideratge influent, la comunicació estratègica i la transformació del rol dels equips de desenvolupament dins les organitzacions sanitàries. En la seva primera edició, participaran 27 professionals de 12 centres diferents. Amb models vivencials, activitats a l'exterior i de grup i diferents metodologies d'aprenentatge, treballaran eixos temàtics com l'autoconeixement, el clicle del talent, l'atracció de professionals, el desenvolupament de professionals, l'avaluació, la compensació i desvinculació o els indicadors. Organitzat en un projecte transversal col·laboratiu, el programa culminarà en una jornada presencial per a les direccions de recursos humans per visibilitzar l’impacte del programa.
Innovar no és només afegir tecnologia: és repensar la manera de treballar i aprendre
Durant la taula rodona "Innovación FAST: Funciona, se Aplica, Sirve y Transforma", Ana Sedano, directora gerent de UCF, va oferir reflexions basades en l'experiència sobre el que és o no innovador.
Per a Sedano, la innovació no és un concepte passiu: "té dues enes, però li hauríem de posar també dues ces, INNOVACCIÓ, i la més important és la de l’acció".
Les idees fonamentals de la intervenció van ser:
- La innovació necessita espai i temps, i no tant més tecnologia.
"Ulleres virtuals, avatars, IA... tot això està molt bé, però si no sabem què volem explicar, ensenyar, o en què volem que la gent innovi o per a què, la tecnologia és el de menys", defensava. Contràriament al relat dominant, Sedano defensa que els professionals valoren sobretot els elements analògics del procés formatiu: el temps per pensar, per compartir i per generar idees. I sobretot, per aprendre a treballar sobre reptes, no només per resoldre problemes. UCF aposta per espais col·laboratius d’aprenentatge on la innovació sorgeix de compartir idees, equivocar-se i millorar.
- Per innovar, cal tenir permís per equivocar-se.
"La innovació no pot existir en una cultura que penalitza l’error." Ana Sedano citava l'informe elaborat per La Unió sobre les conclusions del grup de treball de joves amb talent professionals del sector sanitari que demanaven clarament: "necessitem confiança per equivocar-nos".
La por al càstig genera aversió al risc i paralitza la creativitat. Per això, insisteix en la necessitat de crear espais segurs, on qualsevol persona —sigui quin sigui el seu lloc dins l’organització— pugui expressar idees i assumir riscos. No es tracta d’evitar els errors, sinó de tenir metodologies per aprendre dels errors. Aquesta és la base d’una cultura innovadora real.
- Repensar la gestió del coneixement:
"Les institucions hem fallat creant gestors de coneixement en format aplicació. El coneixement real passa als passadissos, entre persones". Sedano defensava que en la cultura mediterrània, el coneixement circula a través de xarxes humanes, converses i pràctiques compartides. Per això, el repte és crear espais i moments perquè el coneixement aquest pugui fluir de manera natural i col·laborativa. Perquè quan estem junts, pensem més, ens completem els uns als altres.
- La gran transformació és social
En comptes de parlar sempre de "transformació digital", és important parlar d'una transformació social on el canvi passi no només per la tecnologia, sinó per les persones, les estructures i la cultura de les organitzacions. Això comporta reptes com:
- Adaptar el models d'aprenentatge a les noves generacions amb formacions que vagin més enllà de la part tècnica i incorporin també habilitats emocionals com la resiliència o l'empatia.
- Repensar els models laborals actuals per integrar les noves ocupacions com bioinformàtics, analistes de dades o especialistes en medicina personalitzada.
- Davant d'eines com la intel·ligència artificial, potenciar el que ens fa insubstituïbles a les persones, com la creativitat, el pensament crític o la capacitat de connectar.
La veritable pregunta no és quanta tecnologia som capaços d’incorporar, sinó si estem disposats a crear les condicions humanes que la facin útil.
- Lideratge i cultura acollidora.
La formació ha de promoure lideratges amb confiança, seguretat psicològica i col·laboració. "Treballem reptes petits, compartim idees i construïm conjuntament".
En resum: transformar per cuidar millor
La participació de UCF al Congrés de Toledo reafirma el nostre compromís amb una formació centrada en les persones, que impulsa la igualtat, promou la sostenibilitat i fomenta la innovació real i útil. Continuem treballant perquè la formació no sigui un tràmit, sinó una palanca de canvi que millora el sistema... des de dins.