La Societat Catalana de Qualitat Assistencial presenta l’informe “Qualitat Assistencial a Catalunya: on som i cap a on anem”
El passat 13 de novembre la Societat Catalana de Qualitat Assistencial (SCQA) va presentar, davant de més de 150 persones, l’informe “Qualitat Assistencial a Catalunya: on som i cap a on anem”, un document que analitza l’estat actual de la qualitat al sistema sanitari català i identifica els principals reptes per avançar-hi. L’informe, elaborat de manera col·laborativa, neix amb la voluntat d’esdevenir un punt de partida per orientar accions de millora reals i mesurables.
Aquesta guia és el resultat d’un treball metodològic rigorós, basat en una revisió bibliogràfica i narrativa, una enquesta als centres del SISCAT i un debat de persones expertes i professionals sobre la qualitat assistencial. L’objectiu és ajudar els centres a respondre tres preguntes essencials: On som? Què cal millorar? I com ho fem possible?
L’informe fa un abordatge de com avançar cap a un model sòlid i compartit, i proposa desplegar la qualitat assistencial seguint un itinerari progressiu i coherent. » Primer, cal assegurar el lideratge i la governança —sense aquest punt de partida, res no funciona— «Després, definir el rol i potenciar les àrees de qualitat com a aliades.
A continuació, dotar-les d’instruments útils per actuar de manera pràctica». I, finalment, tancar el cercle amb un cicle de millora i de rendició de comptes que alimenti de nou el lideratge i la governança. Tot aquest procés s’ha de sustentar en facilitadors institucionals claus: el benestar i la capacitació dels professionals, uns sistemes d’informació robustos, una cultura orientada a la qualitat i una comunicació eficaç i transparent.
Com a part de la discussió de resultats s’ha evidenciat la importància de disposar d’estratègies i directrius en l’àmbit de la macro gestió per orientar l’abordatge de la qualitat en els centres sanitaris. D'acord amb els resultats obtinguts de la revisió bibliogràfica, de l’enquesta als centres sanitaris i del taller deliberatiu amb experts, la SCQA proposa una sèrie de recomanacions destinades a ser desenvolupades pels professionals, els centres i les institucions.
Els centres han de promoure els elements facilitadors com la governança i lideratge, el benestar i capacitació del personal sanitari, la tecnologia i els sistemes d’informació, la comunicació i la cultura de seguretat. Sense aquests facilitadors, la qualitat assistencial corre el risc de quedar-se com una aspiració, més que com una realitat operativa.
Així mateix, es fa una recomanació a l’àmbit de Formació
La revisió realitzada i l’opinió de les persones expertes mostren la importància d’adquirir coneixements i millorar les competències en qualitat.
Les organitzacions han d’establir programes de formació en qualitat, adreçats als professionals assistencials, als comandaments, als tècnics de qualitat i a altres perfils implicats. Cal aprofundir en la formació i avançar en la professionalització dels integrants de les àrees de qualitat.
Els professionals de les àrees de qualitat han de disposar de coneixements, competències i habilitats per exercir les tasques vinculades al desplegament de les dimensions de qualitat i a l’aplicació dels principals instruments relacionats amb l’adequació i la reducció de la variabilitat, la millora de processos, la seguretat i l’efectivitat, la metodologia de millora, l’anàlisi de dades i la mesura de l’experiència de pacients i professionals.