L’Update Directiu crea el pòdcast “La Sonora” per convertir els aprenentatges en una biblioteca de coneixements compartits
L’Update Directiu 2026 impulsat per UCF, va començar el 25 de febrer amb 51 participants repartides en dos grups. Aquesta edició incorpora una novetat metodològica i pedagògica destacada: “La Sonora”, una activitat íntegrament realitzada per les persones que participen a l’Update i dinamitzada per UCF. Es tracta d’enregistrar un pòdcast que recull els aprenentatges de cada sessió del matí amb l’objectiu de construir una biblioteca sonora útil per al lideratge i la transformació del sistema de salut i social.
Un programa per acompanyar el lideratge en un moment de transformació
L’Update Directiu d’aquest 2026 s’adreça a professionals amb responsabilitats de comandament de l’àmbit de l’atenció primària vinculat als CSIR, els Centres de Salut Integral de Referència, una iniciativa impulsada pel Departament de Salut en el marc del Comitè d'Avaluació, Innovació i Reforma Operativa del Sistema de Salut (CAIROS) per transformar l’atenció primària. Aquests centres pilot busquen millorar l’eficiència organitzativa, però també l’accessibilitat, la qualitat de l’atenció i la satisfacció de la ciutadania.
El programa té una durada de 90 hores i s’articula en 11 sessions presencials orientades a conèixer nous models, compartir experiències i treballar casos pràctics per incorporar els aprenentatges a la realitat professional. Cada sessió s’alinea amb tres grans eixos del model CSIR: atenció orientada a les necessitats de la població, desenvolupament professional i organització i eficiència.
La proposta formativa vol reforçar el paper de directives i comandaments en un context en què cal repensar lideratges, estructures i formes de prendre decisions en un sistema cada cop més exigent i més complex.
“La Sonora”, la novetat d’aquesta edició
La principal novetat d’aquest any és “La Sonora”, una activitat de pòdcast que es desenvolupa a les tardes. La iniciativa s’ha dissenyat per crear una biblioteca sonora amb els aprenentatges extrets de cada sessió del matí i convertir-los en un recurs compartit, útil i reutilitzable per a les participants.
Aquesta activitat fomenta la reflexió, la síntesi i el treball en equip. Per recollir les conclusions, els exemples i les idees aplicables i fer un resum de les idees clau que cal retenir, les persones que participen en l'Update Directiu treballen en grups per construir el guió, decidir quines idees han de destacar i portar a terme l’enregistrament.
Abans de dur a terme la primera gravació, el passat 25 de febrer, coincidint amb l’inici del programa, els i les alumnes es van formar en què és un pòdcast i algunes eines comunicatives a tenir en compte per treure’n el màxim partit a les exposicions en mitjans de comunicació o canals com aquest format audiovisual.
A la segona sessió, celebrada els dies 17 i 18 de març, s’ha passat a l’acció i s’han enregistrat els primers pòdcasts de resum. En aquesta primera posada en pràctica formal, La Sonora s’ha centrat en els aprenentatges de la sessió 2, titulada “(Re)dibuixant els nous escenaris. Navegant per la complexitat, comprenent i traçant les noves línies directives”.
Aquesta sessió ha comptat amb la participació de Pere Vallribera, gerent de Dibi, Xarxa de Diagnòstic Biomèdic i per la Imatge (Laboratori de Referència de Catalunya i Imatge Mèdica Intercentres), i de Manel del Castillo, director gerent de l’Hospital Sant Joan de Déu Barcelona i president del CAIROS.
Vols escoltar els pòdcasts dels dos grups de l'Update Directiu? els pots trobar aquí:
Pòdcast La Sonora - Grup 1:
Pòdcast La Sonora - Grup 2:
Mirant endavant
La posada en marxa oficial del pòdcast La Sonora obre una nova capa dins l’Update Directiu 2026: la de convertir el que passa a l’aula en una memòria compartida en format sonor, que pugui créixer sessió rere sessió i consolidar-se com a biblioteca d’aprenentatges del programa. Una manera útil de fer que les idees no quedin només dites, sinó també escoltades de nou quan calgui i que les persones participants d’aquesta formació podran disposar a l’aula Moodle de l’Update.